fbpx

Jak všechno stíhat?

Nejsem žádný guru na time management, ale díky mým dlouholetým zkušenostem z obchodu a byznysu myslím, že se mohu podělit o věci, které mně osobně pomáhají a mohli by pomoci i vám. Hodně lidí bojuje s prokrastinací a i na to mám pro vás skvělý tip, který mě obrovsky pomohl s její minimalizací a věnování se takovým úkolům, které jsou potřeba. 

Začnu netradičně příběhem. Možná ho znáte. Představte si indiána, který jde se svým vnukem a vypráví mu příběh: „Víš, vnuku, v nitru každého člověka se odehrává velká bitva mezi dvěmi vlky.“ Zvědavý vnuk se doptává: „A jací to jsou vlci?“ „Ten jeden vlk je zlý vlk. Ztotožňuje se se strachem, s nenávistí a s agresí. A naopak ten druhý vlk je pozitivní, je spojený s láskou, s pocitem štěstí, naplněním a dobrou energií. A tito dva vlci spolu neustále bojují v nitru člověka.“ „A dědo, který z těch vlků v bitvě zvítězí?“ „Ten, kterého krmíš.“

Tam, kam dáte svoji pozornost, tam se vám to vrátí. Denně narazíme na několik negativních věcí a mysl se chce na problém koncentrovat. To je ten průšvih. Měla by se spíše soustředit na to, jak to vyřešit. Spousta lidí není vděčných ani za svůj život. Neustále si stěžují na své problémy a přitom jsou lidi, kteří jsou na tom i hůř. 

Jak si rozvrhnout čas a neprokrastinovat?

Nestíhám stejně jako každý člověk v byznyse, nemám univerzální návod, ale za tu dobu v podnikání a obchodě jsem nasbíral mnoho zkušeností. Co mi pomáhá a bez čeho nedám ani ránu je můj diář. Plánuju si zde věci dopředu a věci, které přijdou na poslední chvíli se snažím minimalizovat. Plánování navíc pomáhá ve splnění úkolu. Jakmile si něco naplánujete, tak se šance na jeho dokončení zvyšuje. Kolikrát jste si řekli: „To udělám do konce týdne.“ A pak se tomu tak nestalo?

Neuvěřitelně mi pomohlo i si uvědomit, že čas pro mě znamená život. Proto se zaměřuji na ty věci, které opravdu chci dělat ve svém životě. Čas plyne, já ho nemohu vrátit, zastavit… a jednou to skončí. Nevím kdy. A proto se snažím život a čas vyplnit pro mě důležitými věcmi. A tím se mi snižuje čas prokrastinace. Uvědomění, že ten den je dneska. Ne zítra. Lidi, kteří jsou na konci svého života a přemýšlí, čeho litují, tak většinou toho, že něco neudělali, co udělat mohli. A místo toho dělali něco jiného. 

Tím se dostáváme k určení toho, co je pro mě důležité. Určuji si dílčí cíle na rok, půlrok, měsíc, týden a den. Jsou tam mé hlavní cíle, které mám a kam budu směřovat svou pozornost. To je pro mě alfa a omega. Cíle vznikají z mých životních hodnot. Například jedním z nich může být, že si vážím svého těla a chci, aby bylo zdravé. Abych to splnil je potřeba nástroj. Tím nástrojem v tomto případě může být sport a jídelníček. Za tím se skrývají další dílčí cíle. Ta šance, že se zvednu a nebudu prokrastinovat, je mnohem větší, protože si uvědomuju, že to je můj život a chci ho prožít ve zdravém těle. 

Už jsem tu zmínil nástroje, které mi pomáhají v dosažení cílů. Tak nesmím zapomenout na všechny moderní nástroje, které mi pomáhají v řízení času. Během posledních pár let jsem si velmi oblíbil nástroj Asana, který využívám jak pro pracovní věci, tak pro osobní. Předtím jsem využíval nástroj Trello, ale Asana je za mě komplexnější a přehlednější. Stejně tak nedám dopustit na kalendář, kde mám vždy nastaveno týdenní zobrazování a Spark, který mi pomáhá s vyřizováním mailů, třídí mi je a já se tak mohu věnovat prioritním zprávám.

Poslední a nejpodstatnější věc jsem si schoval na konec. Abych všechno stihl, tak na to nemůžu být sám. To znamená, že se snažím mít kolem sebe tým lidí, které baví dělat ty dílčí činnosti se mnou a oni se na nich realizují. Bez týmu lidí bych určitě nebyl tam, kde jsem teď. Je dobré si přiznat, že jeden člověk nemůže zvládnout všechno a najít si někoho, kdo to bude chtít dělat s vámi. Ideálně někoho, koho baví dělat věci, které nebaví vás.

S Liborem jsme vytvořili e-book na řízení času, který je dalším skvělým nástrojem v nastavení správného řízení. Získat ho můžete zde

Ať se vám daří stihnout všechno, co je pro vás důležité

Honza

Zamávejte výmluvám

Výmluvy, ať už vaše nebo lidí okolo vás, nás všechny brzdí v dosahování lepších výsledků nebo nově vytyčených cílů. Mám pro vás tipy, jak svou mysl ovládat a výmluvy zdolávat, než je vytvářet a upoutávat se na ně. Jsou dvě skupiny lidí. Ti, kdo používají vědomě výmluvy a ví, že to je jejich překážka a ti, kdo si to neuvědomují a reálně si myslí, že tam překážka opravdu je. Jak s výmluvami zamávat?

U lidí, kteří jsou si vědomi používáním výmluv, je potřeba pracovat s motivací. Proč by vůbec něčeho chtěli dosáhnout. Co je překážkou toho, kam chtějí dojít. Tady je to celkem jednoduché. Horší to je u druhé skupiny, která si myslí, že výmluvy nepoužívá a reálně se jedná o překážky. 

Doporučuji si udělat cvičení. Napište si na papír cíl, kterého chcete dosáhnout. Například čeho chci dosáhnout příští měsíc. Ideálně použijte pravidlo SMART. Tedy aby cíl byl specifický, měřitelný, akceptovatelný, reálný a s termínem. 

Máte napsáno? Pod tento cíl si udělejte dva sloupce, kde si na levou stranu napíšete REAGUJI a na pravou OVLIVŇUJI. Na levou stranu REAGUJI napište naprosto všechny souvislosti s vaším cílem, které vy sami nemůžete ovlivnit a souvisí s tím, jestli ho splníte. 

Například chcete příští měsíc zdvojnásobit své prodeje. Na levou stranu si můžete napsat:

  1. Musím narazit na dobré zákazníky

  2. Kdybychom byli levnější

  3. Záleží, jakým způsobem budou zákazníci chápat

  4. Jestli budu mít štěstí

  5. Záleží na množství schůzek, pokud si je nedomlouvám já sám

Můžete tam napsat i ty výmluvy. Všechno, co vás napadne. Jsou to okolnosti, na které jen reaguji, protože je nemohu tak dobře ovlivnit. Pak si od každého bodu na levé straně udělejte šipku do pravého sloupce OVLIVŇUJI a ke každému bodu si napište, jak vy sami můžete tuto souvislost ze 100 % ovlivnit

Například si tam dáte, kdyby cena byla nižší, víc bych prodal. A na pravou stranu si napíšu to, co mohu ze 100 % ovlivnit. Mohu ovlivnit cenu? Nemohu, ta je daná. Ale mohu ovlivnit to, jak zákazníci budou vnímat mé prezentování hodnoty. Na pravou stranu si napíšu, jak budu zákazníkům říkat, že daná hodnota dává smysl. Nebo jak budu hledat, aby si více uvědomili, že to dává smysl. To je to, co já mám pod kontrolou. Jak budu prezentovat, jak budu reagovat na námitku typu “Je to drahé” nebo “Je to malá úspora”, pokud prodávám úsporné řešení. 

Doporučuji 10 na levou a 10 na pravou stranu. Chvilku to bude trvat. Věci, které můžeme ovlivnit, náš mozek negeneruje. Jsme zvyklí mít neustále mysl na levé straně a hledat překážky, proč vlastně něco nejde. 

Toto cvičení trénuje mysl, aby hledala cestu k tomu, jak to realizovat a na to následně zaměřila koncentraci. 

Poslední bod. Až to budete mít hotové, tak si pod to dolu napište jedno zvláštní moudro od šaolinských mnichů. A to moudro zní „Zvedni prdel, hlava se přidá.“ 

Ať se vám daří v boji s výmluvami

Honza

Jak motivovat sebe i ostatní? A peníze to nejsou!

Abych byl přesný, tak samozřejmě finance hrají také určitou roli. Nicméně nejsou tím hlavním hnacím motorem, protože kdyby tomu tak bylo, každý by makal jako šroub. A tak to není. Ani u vás. Jaké jsou ty hlavní motivační prvky?

Za mě jsou to 3 motivy, který si možná jen neuvědomujeme, ale opravdu to tak máme. Můžete je využít jak u sebe, tak motivovat i svůj tým. První z bodů je společná mise a vize. Cesta, na kterou jsme se všichni vydali. Chceme společně něco realizovat a i samotná cesta k cíli je pro nás zajímavá. Ale musí mít vyšší princip! Nejenom pojďme teď všichni vydělat peníze, ale opravdu reálně na světě něco změňme nebo vytvořme.

Druhou motivací je pocit vítězství. Nejspíš vás hned napadne. „To znám. Těším se, až budu mít zase lepší výsledky než Franta.“ Ale takové vítězství nemám na mysli. Žádné soutěžení, ale naopak vítězství sám nad sebou. „Sám jsem něco dokázal, mám z toho nějaký pocit a rozhodně ho chci zopakovat!“ Možná to může být i v případě strachu. Měli jste z něčeho obavy, ale udělali jste to, překonali strach a následně vám přišel ten skvělý pocit, že jste to zvládli! A pro tento pocit chceme chodit častěji. I malé vítězství jako „Co jsem si naplánoval, to jsem i splnil.“ Toto vítězství je za mě mnohem víc než kolektivní soutěž

Poslední významnou motivací je možnost osobního prostoru. Něco dělám pro nějakou společnost a jsou tam nějaká pravidla. Čím více budou pravidla užší, tím více mě to svazuje a já přicházím o svůj prostor volnosti. V tu chvíli se cítím pod tlakem, nechce se mi pracovat a kreativita upadá. Naopak pokud hraju tam, kde jsou pravidla hry rozvolněnější, mám větší prostor něco realizovat a větší kompetence, tak mě to motivuje. Mám pocit, že svůj život daleko více ovlivňuji. Že sám vytvářím hodnoty. Že nejsem jen jeden malý dělníček ve velkém mraveništi, který nic moc nedělá. Ale baví mě, že mám hodně věcí pod kontrolou

Tyto 3 faktory jsou podle mě daleko zásadnější v motivaci než třeba peníze. Souhlasíte se mnou? 

Přeji hodně motivace do dalších kroků
Honza

Jak si udržet pozornost na klíčových prioritách?

Kvalita sebeřízení a udržení pozornosti na klíčových prioritách jsou témata, která pravidelně otevíráme s manažery, podnikateli i majiteli firem. Velmi často býváme zavaleni prací, a to doslova - smlouvy, faktury, nákup strojů, vývoj nového produktu… býváme pak roztěkaní a nevíme, s čím dříve začít. Do toho nám ještě cinkají upozornění z e-mailu a co teď? Profíci v multitaskingu možná zvládnout podepisovat smlouvy a do toho řešit s manažerem zavedení nového stroje do provozu. Stojí ale za zamyšlení, jestli to je správně a v jaké kvalitě je pak práce odvedená. Já doporučuji 6 principů, které se strategickými subjekty zavádíme, a výsledky jsou opravdu znatelné.

Zvládání každodenních pracovních činností a přitom si stále udržet nadhled a pozornost na klíčových prioritách, tak s tím vám právě může pomoci zmíněných 6 principů. Prvním z nich je práce začíná s čistým stolem. Doporučuji si vytvořit návyk, kdy každý den budete končit svojí práci s čistým stolem. Zapomeňte na „nechám si podklady na stole, abych mohl ráno začít.“ a zavřete všechny otevřené soubory ve svém notebooku. Vyhnete se tak neustálému odtrhávání pozornosti od důležitých věcí a někdy i zbytečné frustraci z toho, že toho máte hodně. 

U stolu ještě chvilku zůstaneme. Pojí se s tím druhý princip – na stole je pouze ta složka, na které pracuji. Na stole jsou pouze ty podklady, na kterých pracuji. Jsou-li v papírové podobě např. smlouva, tak po skončení práce na nich je vracíme zpět do šanonu, kde jsme si je vzali. Pokud nepracujete s papírovou verzí podkladů, tak v počítači mějte otevřenou pouze jednu složku, a tu na konci uložte a zavřete. Pomůže to se soustředěním a i s uvědoměním si, že jsem úkol udělal. Jinak se nás často drží pocit, že musíme jen pracovat a skákat hned k dalšímu úkolu.

Třetím principem je pravidlo 2 minut. Pokud vám na stole přistane nějaký neočekávaný úkol a můžete jej udělat do dvou minut např. rychlá odpověď na e-mail, schválení něčeho nedůležitého, nebo předání krátké informace kolegovi, tak to raději udělejte hned. Pokud to zabere času více, tak úkol uložte do svého to-do listu, přiřaďte mu prioritu a termín, kdy se k němu vrátíte. 

Zamezte přepínání, tak zní čtvrtý princip. Neurovědci zjistili díky svým výzkumům ohledně fungování mozku jednu úžasnou úměru. Čím více máte v počítači otevřených úloh, tím nižší máte míru koncentrace a únava na vás čeká za dveřmi. Zkuste jeden pokus. Pokud máte v kanceláři stále ještě nějaké šanony, tak si jich vyndejte 5-10, dejte je na stůl, otevřete každý z nich a začněte na jednom úkolu z nich pracovat. Ten pocit stojí za vyzkoušení. Pracujte v těchto podmínkách minimálně jeden den. Jednoduše si pak uvědomíte, že je mnohem efektivnější se v blocích soustředit na jednu prioritu

Předposledním avšak neméně důležitým principem je vyhodnocení, co můžete delegovat, outsourcovat nebo vůbec nedělat. Máte-li svůj seznam úkolů, tak se zastavte a jednou za měsíc si k němu sedněte. U každé činnosti si pak položte otázku „Mohu danou činnost delegovat, nebo jí nedělat, popřípadě outsourcovat?“ 

Například musím detailně kontrolovat své obchodníky? Není načase najmout na obchod externí firmu, nebo konečně předat pravomoci na obchodního ředitele? 

Pokud jsem na nové projekty sám, tak nestálo by za to vytvořit na to tým a delegovat úkoly? 

Je skvělé, že umíte vybrat správné vybavení do firmy a ještě za super cenu, ale co stanovit jasná pravidla jejich nákupu a delegovat to na někdo jiného?

Doporučuji každý měsíc tímto způsobem získat 5-10 % svého času zpět pro strategické řízení. Třeba pro rozvoj nových produktů, které zvýší obrat firmy, optimalizace procesů, které sníží náklady, nebo čas na přemýšlení, v čem mohu posunout výkonnost své firmy.

A poslední důležitý princip na závěr. Když plánujete svůj čas na minuty, tak si do něj naplánujte i čas na odpočinek. Je to neméně důležité jako dosahování výsledků. Dobité baterky zvyšují efektivitu vaší práce a zvyšují kreativitu. Doporučuji si dát šestinedělí. Tedy každý šestý týden mít day off. Udělejte si výlet, opusťte kancelář, buďte v přírodě, nebo tam, kde to máte rádi.

Ať se vám daří a jste plní energie

Libor

Začněte dosahovat svých cílů

Ať už jste obchodník, vedoucí týmu nebo majitel firmy určitě jste se setkali se situací, kdy jste měli nějaký problém a nedosahovali jste výsledků, které jste chtěli. Zkrátka jste byli daleko od vašeho chtěného cíle. Znáte to? Určitě ano. Já mám pro vás návod, který mně a lidem v mém okolí vždy fungoval. Jednoduchý klíč, díky kterému se dokážete ke svým vysněným cílům přiblížit. Co se v klíči skrývá?

Rád bych měl nějaké výsledky, ale nemám je. Co mám dělat? Stačí postupovat podle klíče, který se skládá ze 3 základních věcí. Ty je potřeba hlídat a analyzovat. Ukážu vám to na příkladu s obchodní činností, avšak aplikovatelné to je na cokoliv jiného, a to i v soukromém životě

Mám problém, že nedosahuji takového počtu prodejů, jaké bych si představoval. To mě přivádí k analýze. Jdu se podívat, kolik příležitostí k prodejům (například schůzek) se událo. Kolik aktivit se událo, abych ty aktivity vůbec měl? Může to být jak obchodní telefonát, tak ale i doporučení a další. Jaké je to číslo? Je dostatečné? 

Vydefinuji si počet aktivit a přecházím do dalšího kroku, kterým je kvalita. Jak schůzku dělám? Zanalyzujte si ji detailně jak z pohledu kvality, tak i počtu. Kolikrát jsem se snažil během schůzky něco udělat? A jak to dělám? Zaměřím se na kvalitu aktivity, kterou potřebuji zlepšit. Například chcete zlepšit dovednost pro rozpovídání zákazníka. Kvalitou aktivity může být i to, na jakých schůzkách jsem. Kam telefonuji? Dává smysl oslovovat tento typ zákazníků? Nemusíte se zaměřovat pouze na dovednosti. Zdrojem problému může být právě to, že cílíte na špatný typ zákazníků. 

Tyto dvě věci si zanalyzujte a pokud zjistíte, že je vše v pořádku, tak to musí fungovat

Problém nastává v případě, kdy zjistíte, že nemáte dostatek aktivit. Tím se dostáváme k 3. a poslední věci a tou je motivace. Proč bych měl nějaké aktivity chtít? Co mi to má přinést? V případě, že někoho vedete nebo vedete sami sebe, tak první věcí, na kterou je potřeba se podívat, je množství aktivit. Není dostatečná? Jdu řešit motivaci. Řešit kvalitu aktivit nemá smysl, to je teď zbytečné. 

Setkávám se s tím u některých vedoucích, kdy říkají „Nemá výsledky, tak se na to podívám a zlepším jeho dovednost na schůzce.“ Ale co když není dovednost na schůzce tím nejhlavnějším problémem? „Nemá dost schůzek, tak ho naučím si je domlouvat.“ Ale možná si schůzky ani domlouvat nechce, nedává mu to smysl, nemá dostatečnou motivaci… To stejné platí u vás. Možná nemáte dostatečnou motivaci k aktivitám, které by vedli k výsledkům. 

Doporučení ode mě. Hlídejte si, abyste měli motivaci k aktivitám. Zjistěte, zda je množství dostatečné a posledním krokem je vylepšování. Tuňte aktivity, které vám přinesou vaše vysněné výsledky, ať už u vás nebo ve vašem týmu.

Ať se vám daří a dosahujete vytyčených výsledků

Honza

Sundejte klapky z očí a ztrojnásobte své výsledky

Jsem dokonalý obchodník. Už se nepotřebuju nic učit. Nemám čas na zpětnou vazbu. Každý zákazník je specifický, jiný a podle toho je i každá schůzka jiná. Nějak to tam odprezentuju a buď je klient chytrý a koupí to, nebo je to hlupák a nekoupí. Ukázka toho, proč jsou vaše výsledky stejné nebo jen s malým zlepšením. Ačkoliv chceme dosahovat vyšších čísel, lepších výsledků, tak pro to vlastně nic neděláme a my sami jsme tou překážkou v dosažení našich cílů.

Trh se neustále vyvíjí. Mění se cílová skupina. A pokud chci být relevantní na trhu, tak na sobě musím pracovat. Mně hodně pomohl jeden princip, který je schopný jednoduše dostat obchodníka, klidně i nováčka, na trojnásobek výkonu za rok. Je to tak zásadní věc a přesto velmi jednoduchá. Stačí jen tento princip zapracovat a udržet v týmu. Každý tým je ale jiný, a proto je důležité najít co nejvhodnější cestu, která bude pro každého udržitelná. S tím pomáhám vedoucím obchodních týmů a výsledky jsou skvělé. 

Tento „pomocník“ je pro mě super i v téhle době. Je to jeden z nástrojů, který mi pomáhá v neustálém růstu, a to ve všem, co dělám. 

Jak funguje a jak díky 3 krokům můžu ztrojnásobit své výsledky za rok, ať už jsem zkušený obchodník nebo nováček?

Po dni schůzek, porad a telefonování si vemte do ruky počítač, mobil nebo zápisník a napište si:

  1. Jednu věc, kterou jste ten den u zákazníků udělali dobře a co k tomu vedlo. Vyhněte se odpovědím typu „Prodal jsem mu novou verzi softwaru, domluvil jsem se na prodloužení dodávek do jejich velkoobchodu.“ Ale opravdu se zamyslete, co k tomu vedlo? Co byl ten důvod, že jsem prodal? Co byl ten motiv, že jsme se domluvili na prodloužení dodávek? Buďte konkrétní. Obecné věci nikoho nikam neposunou. Chce to definovat jasné kroky, které k tomu přispěly. 🙂
  2. Jednu věc, kterou příště uděláte lépe. Opět si dejte pozor na odpovědi jako „Příště musím být na schůzce víc důvěryhodnější. Příště musím mít při doklepávání byznysu větší tah na branku.“ Ale dejte si konkrétní body, které k tomu povedou. Čím zvýším svou důvěryhodnost? Například „Místo telefonátu si domluvím videohovory, kde se uvidíme, můžu lépe představit produkt, ukázat materiály, které podpoří řešení, a to mi přinese vyšší důvěryhodnost.“ nebo „Příště natrénuju 2 konkrétní uzavírací věty pro podobný typ situace, abych byl sebevědomější a šel jednodušeji k domluvení spolupráce.“

    Berte to jako konkrétní návod, který budete při další schůzce aplikovat.
  3. Konkrétní termín k pravidelnému tvoření akčního plánu. Mně vyhovuje 1x týdně na půl hodiny až hodinu. V tu dobu procházím všechny body za minulý týden a z toho vzejde akční plán. Nastavím si, jak povedené aktivity ukotvím i v dalším jednání a jak aplikuji nové změny. Znalosti a dovednosti bez akce jsou totiž k ničemu. 

Ideální je si zapsat dané věci rovnou do přípravy na schůzku, do agendy k zákazníkovi, na poradu…

Zkuste držet tyto 3 body po dobu jednoho roku a výsledky uvidíte sami. Možná to na první pohled nevypadá jako zázračný princip, ale ještě jsem sám neviděl při tak jednoduché aktivitě takový efekt. 

Mně samotnému tento princip ohromně pomáhá a věřím, že i vy si v něm najdete kus inspirace pro sebe. 

Přeji hodně úspěšných obchodů

Petr

Udělejte si den hezčí díky mentální hygieně

Mentální hygiena. Spojení dvou slov, na které se velmi často zapomíná, i přes to že je to velmi důležitá věc. To, že si myjeme ruce a sprchujeme, ví každý a většina to i dodržuje, ale málokdo si dopřává pravidelně mentální hygienu, která nám pomáhá v „mytí“ mozku a zbavování se negativních věcí, které v hlavě máme. Mám pro vás několik tipů, které sám využívám a nedokážu si bez nich představit život. Usnadňují mi ho a dělají „svět“ hezčí a pro mě příjemnější.

První činnost, kterou bych vám rád doporučil a která následuje ještě před tím, než se jdu nasnídat je pohyb. Zacvičím si na 20 minut. Nic složitého, je to jen chvilička. Ale dá mi to tak hrozně moc! Rozhýbe metabolismus a uvolní různé chemické látky v těle jako třeba nabití endorfiny. 

Další super věc, která mi funguje, je meditace. Nepředstavujte si svíčky nebo zavírání do temných prostor. To vůbec ne. Každý má svou formu meditace. Klidně to může být jen zastavení se a pozorování vlastního dechu. Uvědomění si, kde sedíte a věnujete pozornost jen svým myšlenkám. Skvělý způsob jak se uklidnit a vlít si do žil novou energii. Opět nemusíte někde trávit půl dne dýcháním, klidně se zastavte jen na 3 minuty a užijte si svou chvilku pro sebe. I tak krátká doba stačí na to, aby se člověk dostal do přítomnosti. 

Třetí věcí je hudba a tanec. Tanec teď úplně nejde, abyste si někam odskočili na párty, ale klidně si zatančete u vyndavání nádobí z myčky nebo při cestě z místnosti do místnosti. Já to mám o něco jednodušší, vezmu si našeho syna a děláme, že tancujeme. To mě skvěle rozproudí, odreaguju se a žiju tou chvílí s mým synem. Stejně tak poslech hudby je obecně skvělá věc. Když jedete do práce, ať už autem nebo MHD, pustíte si svou oblíbenou hudbu a dostanete se do nějaké nálady. Když se chcete uklidnit, tak si pustíte něco pomalejšího, naopak když se potřebujete rozjet, tak si naladíte nějaké wake upové písničky. Sám hodně pracuji s playlisty, nejvíce s těmi, co mi sám Apple Music nabízí. 

Na co bychom neměli zapomínat je i zorganizování práce. Nevím, jak to máte vy, ale já se dostávám do velkého tlaku, když nemám práci zorganizovanou a cítím, že je toho na mě hodně. Nějakým způsobem mě to přerůstá a já přesně nevím, co odbavím jako první. To se mi naštěstí už dlouho neděje a může za to velmi jednoduchá věc – určení 3 + 1 priorit na den. Jsou to jasné věci, které chci v ten den dokončit, anebo meetingy, u kterých si dám jasný cíl a na ty se budu ten den soustředit. To + 1 je pro mě priorita, kterou chci ten den pro sebe. Něco, čím se odměním, pochválím… Ale je to čistě pro vás, abyste na sebe nezapomněli. To se často stává, že dáváme veškerý focus jen do práce, ale na sebe už si nevzpomeneme. Můžete si pod tím představit, že si třeba vypijete sklenku vína nebo nějaká maličkost, kterou jen více prožijete, obejmete se s protějškem, na konci každého meetingu se s každým člověkem rozloučíte, uděláte si hezkou koupel… Cokoliv, ale je důležité si to v tu chvíli uvědomit. 

Pauzy, přestávky. Často opomíjené a přece tak důležité. Sám se snažím mít mezi každým meetingem nebo prací dobu na odreagovaní. To je jediná věc, kterou kuřákům závidím. Ne kouření, ale to, že si dokážou na sebe několikrát za den najít chvilku a jdou si zakouřit. A to by měli mít všichni. Pokud máte kancelářské zaměstnání, tak se jít projít, podívat se ven, někoho pozdravit, pokecat, ale ne o práci. 

Během dne se snažím nerozstřelovat negativními zprávami a nechat to na jindy, až bude tělo schopné to vstřebat a zaujmout nějaký postoj. Určitě není dobré mezi dvěma kritickými meetingy sledovat zprávy, co se kde nového děje. Raději si to nechte na později. 🙂 

Odpoledne opět vsázím na hudbu nebo si můžete pustit televizi, pokud máte třeba nějaký svůj seriál. Můžete vytáhnout i vlastní hudební nástroj a pokud na nic nehrajete, tak s tím můžete začít, jako já. Je to super, je to náročné, ale neskutečně mě to baví. Hlavně z toho důvodu, že je to jiná aktivita než moje práce a zapojuji další své umy, ruce, pusu… záleží, na co hrajete. Ale vždy mě taková aktivita vytáhne ze shonu a z negativních myšlenek, které člověka občas popadnou. 🙂

V závěru dne si dělám sumář. Shrnu si, jak jsem byl úspěšný s danými prioritami, popř. si je přeplánuji. Ano, i to se může stát. 🙂 Ale je důležité si to hned přeplánovat a neodkládat na jindy. Zabere to 3 minuty a výsledný efekt je skvělý. Den uzavírám něčím hotovým a nic mi nevisí a nestraší v hlavě. 

Těchto pár bodů bych vám doporučil. Mně neskutečně pomáhají a věřím, že si i vy v tom mém seznamu něco najdete pro sebe. 🙂

Plno prožitých chvil

Honza

4 prospěšné návyky sebeřízení

Při setkání s majiteli a manažery často slyším, že jsou zavaleni e-maily, hoří jim termíny, nestíhají a jsou unavení. To známe asi všichni, kdo podnikáme nebo řídíme tým lidí. Jak to změnit, abychom měli opět plno energie, zůstali jsme v nadhledu a bez problému zvládali nápor úkolů?

Úspěšní leadeři mají nastavené 4 prospěšné návyky sebeřízení. O které jde? 

Každý den si vytvoří hodinový časový blok na vyřízení prioritních e-mailů. Takové, které přinášejí nové zákazníky do firmy. 

Dalším důležitým krokem je vypnutí notifikací. O sociálních sítích se asi nemusím zmiňovat, ale to samé udělejte i u e-mailů. Ty důležité jste vyřídili ve vyhrazeném hodinovém bloku. 

Na každý den mějte jasně stanovené 3 priority, na kterých budete v ten den pracovat a dokončíte je. Žádné odsouvání, pokud se samozřejmě nevyskytne nečekaná událost. 

Nezapomeňte ani na přestávky. Mezi činnostmi je potřeba se protáhnout a dostatečně pít. Skočte si na záchod, udělejte si kávu nebo čaj, nadýchejte se čerstvého vzduchu a uvidíte, že se vám bude v práci pokračovat mnohem lépe. 

Pokud tápete, co je a co není prioritou, tak se stačí řídit jednoduchým principem. Proveďte vše, co tvoří hodnotu pro zákazníka a pro firmu. Přesně v tomto pořadí. 

Prioritou je například získání nových zakázek nebo zákazníků, vývoj nového produktu nebo služby, optimalizace procesů ve firmě s cílem snížení nákladů. 

Naopak. Prioritou není detailní kontrola podřízených, účast na všech poradách a vědět o každém detailu firmy. 

Tip na závěr – Pravidelně odpočívejte a prožívejte každý den drobné radosti.

Ať se vám daří být v klidu 

Libor

Chcete plnit plány včas? Dokonalost neexistuje.

Majitelé firem jsou často zahlcení velkým počtem úkolů a informací, že často dochází k roztříštění jejich pozornosti a nedodržování termínů. Toto je velmi častý problém, se kterým se setkávám při mentoringu majitelů. Sám jsem se s tím potýkal ve svých firmách a třeba pro sebe najdete inspiraci v tom, jak jsme to vyřešili.

Když se majitelé firem zabývají rozvojem firmy, naplánují si strategicky důležité kroky, určí termín, ale realita už tomu neodpovídá. Například firma získala licenci na prodej softwaru v ČR a naplánovali si uvedení na trh za 3 měsíce od jejího získání. Tři měsíce uplynuly a firma byla teprve v půlce příprav na jeho prodej. Se zpětným ohlédnutím na proběhlé přípravy prodeje jsme zjistili několik příčin. Po zavedení 5 doporučení se nám plán povedlo splnit v termínu. Bez zbytečného prodlužování a ztrátou času nad ničím nebo čekáním na někoho v týmu. Víte, jak to občas bývá. Karel čeká na Petra a Petr čeká na Karla. 🙂 

Častou chybou je vytvoření příliš detailního plánu. Lepší variantou je vytvoření 3 až 5 klíčových milníků, které jsou zásadní ve vašem plánu a díky jejich naplnění se postupně přibližujete k cíli. Kromě milníků si plán rozdělte i na jednotlivé měsíce. Snadno tak budete moci plán průběžně vyhodnocovat a bude jednodušší jej řídit. 

Naplánujte si pouze činnosti, na které zvládnete dohlédnout a dejte jim přesný termín. Doporučuji vám na nich pracovat systémem vodopádu, kde postupně procházíte fázemi plánu a u kterého je daný minimální prostor na změny v průběhu realizace. Ke každému úkolu navíc přidejte i časovou náročnost pro lepší rozfázování. 

Posledním bodem, který vám pomůže je nastavení pravidelného časového bloku. Na každý den si v diáři vyhraďte prostor na strategické činnosti, a to na měsíc dopředu a dodržujte ho. Těmito 5 jednoduchými kroky zvládnete s jistotou a lehkostí plnit plány a dodržovat termíny. 

Myslete ale na jedno. Dokonalost neexistuje. Dělejte vše na 80 %, a i tak to bude 100%. 

Ať se vám daří plnit vaše očekávání

Libor

Nevidíte další rok pozitivně, tak raději neplánujete?

Rok 2020 stál za nic, tak si neplánuji ani 2021. Bůh ví, jak to všechno bude. Možná taková slova slýcháte od známých a kamarádů. Já sám je teď slyšel od obchodních zástupců, vedoucích týmů a dokonce i majitelů firem. Lidé mají zvlášť teď tendenci se nechat řídit okolnostmi. Jen reagují. To je ale škoda! Tak váš osud nenechávejte na okolnostech.

Vždy když k tomu sám sklouzávám, tak si právě toto připomenu. Chci nechat svůj osud v rukách někoho jiného? Jasně, že ne! Působí to na mě jako nakopávač před aktivitami. I když zrovna zažívám těžší situace, a letošní rok pro hodně lidí byl velmi těžkým obdobím, tak toto uvědomění mě nabudí do akce!

Abyste viděli následující rok pozitivněji, tak si zkuste zrekapitulovat rok minulý. V náporu negativních informací, které se na nás valí ze všech stran, má člověk tendenci vidět kolem sebe samá negativa, a vlastně jen je. Jakoby pozitivní věci a události byly sprostá slova. Sepište si, co se vám povedlo, které akce byly fajn, jaké zkušenosti jste získali a tak dále. Určitě toho bude dost!  Spousta lidí si našli nové koníčky, objevili nové cesty k obchodním partnerů, ale i přátelům a rodině, našli nové spolupráce, někomu pomohli nebo naopak někdo pomohl vám. 

Jakmile si shrnete váš předchozí rok, tak se pusťte do plánování cílů na nový rok. Zkuste si dát odpovědi na pár zásadních otázek. 

  1. Abych dosáhl konkrétního cíle, co k tomu musím/chci dělat za aktivity? 
  2. Kým se musím stát, abych byl schopný udělat konkrétní aktivity a dotáhnout je do konce? 
  3. Co se musím naučit? V čem se musím zlepšit? Například chci být více důsledný. Chci umět lépe mluvit anglicky. Chci jednodušeji dotahovat obchodní případy. Chci se naučit efektivně řídit lidi na dálku. Chci si umět udržet energii i bez dovolených a festivalů.
  4. Jakou jednoduchou aktivitu můžu dělat každý den a posune mě k mému vytyčenému cíli? 

Doporučuji vám vybrat si 3 jednoduché aktivity, které budete dělat každý den a posunou vás ke kýženému výsledku. Opravdu si vyberte jednoduché aktivity. Neměl by to být velký nápor na vaši vůli. Lidé mají sklon k obřím cílům. Třeba každý den hodinu cvičit nebo běhat. Zkuste se zeptat trenérů ve fitness centrech, kolik “ledňáčků” vydrží až do února. Důvod je prostý. Dají si velké cíle, které nejsou pro ně dlouhodobě udržitelné a brzy je motivace opustí. 

Ze začátku se opravdu věnujte malým krůčkům. Například si každý den přečtěte 3 stránky knížky. To zvládnete vždy! Někdy si přečtete 3 stránky, jindy třeba 20. Ale je to pro vás snadno dosažitelný úkol. Nebo si každý den uděláte minicvičení po 5 dřepech, 5 klicích a 5 sed lehů. Přijde vám to pohoda? No právě! Další aktivitou může být shrnutí dne, kdy si napíšete, co se vám povedlo, abyste si uvědomili, že zvládáte spoustu věcí. 

Abyste dosáhli vašich cílů a rok 2021 byl pro vás pozitivní, tak nemusíte být supermani. Stačí se zaměřit na malé krůčky. Každý den zasejte 3 malá semínka a dřív či později si díky těmto 3 aktivitám cíle splníte. 

Držím palce a přeji hodně štěstí do roku 2021

Petr

Jak na to, aby lidé na sobě chtěli pracovat

Chcete mít tým, který chce na sobě neustále pracovat a zlepšovat své dovednosti, ať už v prodeji, marketingu, prezentování, technologiích nebo v čemkoliv dalším, ale nedaří se vám to?

Na to mám skvělý a hlavně jednoduchý workhack, který váš tým nakopne a posune dál. Co sám dělám, je soustředění se na nejen na tu dovednost, ale hlavně na to, proč chtějí tu dovednost zlepšit a v čem jim to pomůže. Aby lidé chtěli na určitých věcech pracovat a sami tomu porozuměli. Takové to MĚL BYS. To nefunguje. Takové to skryté MUSET téměř nikoho ke zlepšování nepřesvědčilo, nebo určitě ne dlouhodobě. Je důležité, aby to chtěli oni sami. Ukážu vám to na příkladu.

Bavili jsme se o prezentačních dovednostech v jedné marketingové skupině. Řešili jsme jak verbální, tak neverbální komunikaci, jak stavět myšlenky, jak je prodávat a podobně. V týmu jsme řešili, aby se sami ohodnotili na stupnici od 1 do 10, kde 1 je nejhorší prezentátor a 10 je naopak hotový génius na prezentování. Tady krásně uvidíte to, jak se kdo zbytečně podceňuje nebo naopak přeceňuje.
“Patriku, dal sis sedmičku. Co by ses potřeboval naučit? Co ti chybí k tomu, abys byl 10?”

“Potřebuju se lépe připravovat, umět jednodušeji vyjádřit myšlenku, udělat lepší úvod, více zaujmout na konci a dotáhnout prezentaci.” (Tohle dost často nepadne na první otázku. 🙂 Je potřeba se většinou ptát několikrát a víc do hloubky.)

Jakmile si každý stanoví věci, které mu pomůžou k tomu, aby se stal 10, tak můžeme jít na další část.

Nastává otázka PROČ? Proč bys to chtěl umět? Proč bys chtěl být 10? V čem ti to pomůže?
Nejčastěji se setkávám s odpovědí – Chtěl bych být na 10, abych měl lepší výsledky.
❓ “Dobře a proč chceš mít lepší výsledky?”
➡️ “Abych lépe zaujal potenciálního zákazníka.”
❓ “Skvělý a proč chceš lépe zaujmout zákazníka?”
➡️ “Abych lépe dostal své myšlenky k lidem. Aby viděli hodnotu. Aby uměli ocenit práci a pomohlo jim to. Aby to opravdu použili.”
A to je něco, kam se potřebujete dostat. To je ten hlavní důvod PROČ. Musí si najít něco, co jim samotným opravdu bude dávat smysl a co je zvedne ze židle a půjdou něco dělat.

Pokud naleznete konkrétní věc, na které je potřeba pracovat a najdete i důvod, proč to opravdu chce udělat a v čem mu to pomůže, tak uvidíte mnohem lepší výsledky. Nebude to jen o tom, měl bys na sobě pracovat v tomhle a tomhle, ale bude tam to chci na sobě pracovat, protože… Díky tomu je mnohem větší šance, že to převede do praxe. Pak už se jen vyřeší konkrétní cesty, jak toho dosáhnout, kde se to může naučit, od koho se může inspirovat a vymýšlíme už konkrétní plán.

Až budete příště s někým řešit to, že stojí na místě a nijak se neposouvá, že už dělá 10 let tu samou věc a nedokážete ho namotivovat k další aktivitě, tak zkuste prioritně zjistit, proč by měl chtít. Pak už si jen najděte konkrétní téma, které mu pomůže, vytvořte akční plán a uvidíte, že jít do akce už nebude problém.

Ať se vám daří
Petr

Jak se adaptovat na neustále změny?

Teď jsou velmi žhavým tématem změny a adaptace na ně. Jak to zvládnout bez stresu a být rychlejší v reakci? Toto není tématem jen aktuální situace, ale celkově podnikání a obchodu. . Často jsem to řešil s firmami a vedoucími a vzpomněl jsem si na jednu metodu, která mi v tom neskutečně pomohla. A dostávám skvělé feedbacky, jak pomohla i dalším se tolik nestresovat a jednodušeji a rychleji reagovat na změny. To platí jak ve styku se zákazníky, tak i vnitrofiremně.

Abych vám to co nejvíce přiblížil. Představte si kolem sebe bublinu. Naši zónu komfortu. V této zóně se cítíme dobře, jsou tam věci, na které jsme zvyklí, se kterými se nám dobře pracuje… Nad touto bublinou si představte větší bublinu a tou je zóna stresu. Místo, kde když se ocitneme, tak řešíme věci, které nás paralyzují a jsme plní obav a stresu. Tento pocit může mnoho z nás cítit jako napětí u srdce, v žaludku, v ramenou, šíji… A to hodně lidí zastaví a raději neudělají žádnou aktivitu. 

Mezi těmito dvěma zónami je zóna učení. Prostor, který nás trochu stresuje, ale nezastaví nás. 

Abychom byli co nejvíce připraveni na nějaké šílenější období jako je třeba teď, tak pomáhá co nejvíce a nejčastěji zůstávat v zóně učení. Kde to je sice trošku nepříjemné, je to něco nového, ale žádný extrém. 

V tom mi obrovsky pomáhá jeden důležitý návyk. Dělat každý den jednu věc jinak. Třeba jít jinou cestou do práce. Zkusit si vyčistit zuby druhou rukou. Zavolat zákazníkovi jenom tak bez cíle prodat. Bavit se jinak s kolegou. Pustit si jinou písničku. Přečíst si knihu z jiného žánru. Zkusit jet autem bez navigace, pokud zrovna nespěchám. Zkrátka si najít věci, které vás nevystresují, ale jsou mimo zónu komfortu. . 

Když se vrátím k tomu autu. Mnoho z vás si už nedokáže představit jet bez navigace. Sednu do auta a automaticky hned zapínám navigaci. A jet někam podle cedulí? Pfff. Cedule? Nepředstavitelné. 

Vážně to někdy vyzkoušejte, pokud nebudete pospíchat a bude jedno pokud dorazíte třeba o 15 minut později. Nejhorší věc, která se může stát, je, že špatně odbočíte. Díky tomu možná najdete novou cestu a nebo se někde otočíte. 🙂 

Pokud byste ale zrovna pospíchali na schůzku, kde máte být za 25 minut, navigace vám ukazuje 24 minut a vy byste vypnuli navigaci, tak už se nejspíš dostanete do stresové situace. A to by nemuselo dopadnout dobře, pokud neznáte cestu jako své boty. 

Ale pokud ten prostor máte, zkoušejte dělat věci jinak. Cíleně. Když půjdete do restaurace nebo si objednáváte jídlo domů, zkuste místo vašeho oblíbeného řízku nebo Bún bò Nam Bộ dát něco, co neznáte. Možná si řeknete, v čem mi může tahle drobná změna pomoci s adaptací na změny v byznysu?

Zkuste to a uvidíte sami. Změnu pocítíte už po pár týdnech, kdy najednou zjistíte, že jste dojeli bez navigace, že můžete zavolat zákazníkovi trochu jinak, že si zvládnete vyčistit zuby druhou rukou, i kdybyste měli sádru na té šikovnější ruce… A uvidíte, že existují i jiná řešení než ty, které znáte. Mozek si to začne pamatovat, přeprogramujete ho a jakmile přijde nová stresová situace nebo změna, na kterou se budete potřebovat rychle adaptovat, tak už to nebude takový problém. 

Takže za mě jeden velký tip. Až si příště budete vybírat jídlo, zkuste sáhnout po něčem, co jste ještě nejedli. Zkuste si vyčistit zuby druhou rukou. Zkoušejte dělat věci jinak, když nejde o nic velkého. 🙂 

Uvidíte sami, že vám to pomůže i v těch stresovějších a těžších situacích, která nás asi ještě čekají. 

Ať se vám daří

Petr

Jak se nastartovat, když se nedaří

Každému z nás se asi občas stane to, že máme den, kdy se nám vážně nic nechce. I když máme naplánovaný kalendář, víme, co bychom měli dělat a proč, nějak to nejde. Děláte nějaké aktivity, pak se to zasekne, posune… Určitě to znáte. Někdy si pustíte Netflix, možná jdete uklízet nebo raději zvolíte nějakou pracovní aktivitu, která vám tolik nevadí. Cokoliv, jen ať to není ta jedna konkrétní aktivita, kterou byste sice měli udělat, ale nechce se vám do ní.

Sám to moc dobře znám. Občas se v tom zaseknu. Pak přemýšlím, jak se znovu nastartovat. Jedna věc je, že se to občas může stát, ale druhá věc je, že by se to nemělo opakovat často. Vytvořil jsem si takový mininávod, který aplikuju druhý den po nevydařeném dni, kdy se mi zrovna nic nechtělo. 

Pomáhají mi v tom 3 věci, které když udělám, tak mi to neskutečně dodá baterky a další den je úplně jiný. 

Hned ráno se pustím do první z nich. Jdu dělat nějaké fyzické cvičení. Buď si jdu zaběhat nebo zacvičit. Zkrátka nějak vypnout hlavu, zaměstnat tělo a dobít si baterky. Někdo by si mohl myslet, že fyzické cvičení mě vybije. Je to přesně naopak. Možná se fyzicky trošku vybiju, možná budu trošku utahaný, ale ten psychický nával energie je obrovský. Tomu se nevyrovná ani 10 káv nebo nějaký super zelený čaj. 

Další aktivita, která mi pomáhá je tzv. tap meditace. Abych vám to přiblížil, pokud nevíte, co si pod tím představit, tak se jedná o ťukání na určité body na těle. Sám mám jednu oblíbenou tap meditaci na 5 minut, která slouží ke zlepšení dne a jeho nastartování. Člověk si pak změní očekávání toho dne. Neskončí to ve fázi, kdy vstanete a už si říkáte, že to bude den na nic, že to bude těžké, že vás to nebude bavit, už aby ten den byl za vámi… Ne. Naopak. Chcete, aby to bylo s radostí, s tím, že se těšíte na ty aktivity. Uvědomíte si, proč to děláte a že to není o slově muset, ale že to chcete. A právě v tom mi skvěle pomáhá tap meditace. Existuje pro to mnoho aplikací, které jsou i zadarmo. Vyzkoušejte to a dejte mi vědět, jestli vám to pomohlo. Mně to pomáhá ohromně. 

Poslední aktivitou, kterou bych vám rád doporučil, je přečtení pár stránek knížky. Mám dvě oblíbené, po kterých vždy sáhnu v situaci, kdy se mi nic nechce. Pomáhají mi s nastartováním dne a s nastavením mysli. Náš den nezáleží na okolnostech, na tom, co se děje okolo nás, ale o tom, jak si ten den nastavíme. 

První z knížek, kterou bych vám doporučil je Nejlepší obchodník na světě od Og Mandina. Baví mě jeho myšlenky, které jsou popsány jen na 2 až 3 stránkách, takže vám opravdu nezaberou moc času. Ale díky nim si uvědomím spoustu věcí. Jak ten den chci prožít a jak by měl vypadat. A opravdu se změní a mám ke všemu úplně jiný přístup. 

Druhá knížka je od Napoleona Hilla 52 týdnů k dosažení životního úspěchu. Tady to není jen o penězích a cílech, ale o tom, jak přemýšlet a nad čím ráno zapřemýšlet, aby měl člověk pocit, že ten den byl úspěšný, že má ze sebe radost a že je to fajn. 

Zjistil jsem, že když dodržím tyto 3 aktivity, tak den vypadá úplně jinak. Lépe. Pozitivnější. Jsem pak schopný si s klidnou hlavou odpustit ten předchozí špatný den a už na něj nenavázat. 

Nějaká chyba se může během dne objevit, ten den nemusí být úplně skvělý, nemusí být tak efektivní, nemusím vždycky prodat… ale jde o to, jak na to zareagujeme, jak přistoupíme k dalšímu pokusu, k dalšímu dni. Stoprocentní úspěšnost v obchodě, v dobré náladě, v efektivitě… je fakt utopie. 

Je potřeba se s tím ale naučit pracovat a nenechat to na náhodě. Protože pokud to necháme na myšlence „Uvidím, až se z toho dostanu“ nebo to necháme na vnějších okolnostech. Pokud budeme jen doufat, že dnes budou všichni zákazníci chtít nebo že se mi zítra bude chtít do věcí, do kterých se mi dnes nechce, tak to nebude fungovat. 

Za mě vám tedy můžu doporučit sáhnout po fyzické aktivitě. Zkusit tap meditaci nebo nějakou jinou meditaci, která vám pomůže v naprogramování hlavy. A v neposlední řadě nalézt inspiraci, ať už v knížce nebo v nějakém motivačním videu. Něco, kde najdete pozitivnější náhled na další den. 

Uvidíte sami, že se vám nový den po horším neefektivní dnu bude startovat mnohem lépe. Bude vás to mnohem více bavit a možná se na něj fakt budete těšit! 

Držím vám palce, ať se vám co nejvíce daří!

Petr

Jak chodit spát s čistou hlavou

Rád bych se s vámi podělil o něco, co mi zefektivňuje plánování času a aktivit. Je to věc, ke které mě dovedl můj osobní kouč Libor Zinkaizl, kterého znáte jako partnera Školícího centra JL. Věřím tomu, že to využijete i vy a vaše plánování bude efektivnější než doposud.

Stalo se vám někdy, že jste si na konci dne řekli „Ty jo, já mám zase takových úkolů, nesmím na něco zapomenout“ Chtěli jste jít spát, ale ono to nešlo. Možná se vám taky stalo, že jste si museli uvolnit dva tři dny jenom na to, abyste si vyčistili maily a přeplánovali své úkoly, protože jste některé nestihli.

To se prostě občas stane. Sám jsem s tím měl bohaté zkušenosti 🙁 Naštěstí se mi to děje čím dál tím méně. Myslím, že to znáte. Přijde něco nečekaného a naruší vám to celý den nebo vám chybí následný krok. 

Dřív když jsem se snažil usnout, bylo to hodně těžké. Hlava pořád pracovala a generovala různé myšlenky. V tom mě zachránil Libor. Přivedl mě ke skvělému návyku, který se už pro mě stal rituálem. Jako máme všichni naučené to, že se ráno jdou čistit zuby, já nejdu spát aniž bych vynechal tuto věc. 

Říkám mu sumář dne. 

Bude to možná znít jednoduše, ale to, co to přináší, je fantastické a osvobozující. A jak se svým sumářem pracuji? 

Jako první si otevřu svůj sumář dne, kde vidím své 3 priority, které jsem chtěl ten den dělat. Podívám se, jestli jsem je opravdu udělal, jestli jsem na nich měl koncentraci. Pokud se mi něco nepodařilo, nestihl jsem to nebo jsem dokonce zapomněl, okamžitě to přeplánuji. Ne jindy. Hned. 

Vezmu si svůj kalendář a podívám se, jaké jsem měl schůzky a aktivity. Nad každou z nich se zamyslím. „Proběhla? Jaký byl výstup? Není třeba návazná akce? Jaká tam byla zkušenost?“ Stačí v krátkosti. 

Ve svém sumáři mám jednu věc navíc. Takovou pro sebe. Plánuji 3+1 priority. Ta +1 je jen pro mě. Věc, kdy se snažím být na sebe laskavý. Snažím se tam mít vždy něco, na co se ten den těším. Ideálně něco nepracovního. Jsou tam věci třeba jako dát si doutník na terase, těšit se až si pohraju se synem… Někdo si rád dá třeba skleničku dobrého vína, procházku v přírodě nebo si dopřeje meditaci. Cokoliv, co pro vás bude odměnou. 

Při té mé +1 prioritě se zastavím a říkám si „Opravdu jsem ji prožil? Byl jsem přítomný? Nedělal jsem to jenom jako úkol? Byla to pro mě ta odměna?“ To mi skvěle pomáhá. Každý den se těším a užívám odměny, které jsem si tam dal. 

Věřím , že díky tomuto sumáři se vám bude lépe spát a nestane se vám už to, že byste si museli vyhradit 3 dny na přeplánování aktivit. Děláte to kontinuálně a díky tomu krásně uvolníte mysl. Toto je za mě asi nejlepší věc, kterou jsem za poslední dobu u sebe našel a změnil. 

Honza

Jiskra života

Lidé nechodí na koncert jen na 200 let staré noty. Jdou i na nás, na hudebníky, za naší energií. Je to spojené. Jako golem a šém. Jedno bez druhého nefunguje.

Někdo tam hledá dokonalost, někdo jde za tou jiskrou a energií, kterou z nás během hraní cítí. Chodí se nabít.

Nebojme se dávat čemukoli, co děláme, naši energii. Lidé potom nechodí pouze za naším produktem, který prodáváme. Chodí za námi. I proto jsem si vedle klasické hudby vybrala muzikoterapii, kde prožitek stojí nad formou a pravidly. Je samozřejmě možné dělat to jakoukoli cestou. Ale čas od času je dobré se zastavit a vše ostatní nechat na chvíli být.

V těle i mysli se přitom odehrává spousta reakcí, které jsou měřitelné i medicínsky. Změny v mozkové aktivitě, dechové a tepové frekvenci. Stres se odplavuje. V podstatě jde ale o to, nechat znovu vzplanout tu svoji jiskru. Aby hořela nejen když ji potřebujeme „na podiu“, při výkonu, v práci… Ale i pro nás, aby nám dávala sílu a energii i během všedních chvil. Abychom měli radost z našeho vlastního života a chuť do dalších aktivit.

Zadejte svůj e-mail a získejte e-book

Vaše osobní údaje (jméno a e-mailová adresa) jsou v bezpečí. Budou zpracovány podle zásad ochrany osobních údajů, které vycházejí z české a evropské legislativy. Stisknutím tlačítka dáváte souhlas s tímto zpracováním potřebným pro zaslání e-booku a dalších e-mailů od Školícího centra Jana Laibla, které se budou týkat obchodních tipů a osobního rozvoje. Svůj souhlas můžete kdykoli odvolat kliknutím na tlačítko ODHLÁSIT v každém zaslaném e-mailu.