...
Od 30.11. zdražujeme

Máte dotaz? Chcete poradit?

Po–Pá: 8.00–19.00
Obchodníkem se člověk nerodí… aneb 3 stěžejní věci, pokud chcete s obchodem začít

Obchodníkem se člověk nerodí… aneb 3 stěžejní věci, pokud chcete s obchodem začít

Dělat obchod dobře není vždy úplně snadné. Možná vám občas na mysl přijde otázka, jestli zrovna vy jste tím pravým pro tuto profesi. Jak by tedy měl vypadat dobrý obchodník?
Dělat obchod dobře není vždy úplně snadné. Možná vám občas na mysl přijde otázka, jestli zrovna vy jste tím pravým pro tuto profesi. Jak by tedy měl vypadat dobrý obchodník?

Prodáváme každý den

Je třeba si uvědomit, že každý z nás prodává, aniž by se nutně musel zabývat právě obchodem. Prodáváme své myšlenky, sebe, své názory. V každém z nás je tedy kousek obchodníka. Co se však týče této profese, je souhrnem myšlení a dovedností.

Připravte se na změnu. Neustálou!

O obchodnících a jejich profesi se těžko pronášejí definice, jež by přetrvaly desetiletí. Je to totiž oblast, která jde neustále dopředu a vyvíjí se. Za posledních 15 let se především díky působení internetu svět obchodu zcela změnil. Dnes není problém vyrobit, ale především prodat. Mění se však i zákazník. Je více informovaný a jednání s ním vyžaduje víc než jen předvedení zboží. Dobrý obchodník by si proto nikdy neměl nechat ujet vlak.

Talent není to hlavní

Můžeme mít pocit, že některá zaměstnání talent přímo vyžadují, profese obchodníka je však naučitelná. Ostatně jako každá jiná profese. Podobně jako je to například u právníka, instalatéra nebo třeba lékaře. Je super mít talent, moje zkušenosti však ukazují, že čím víc talentu člověk má, tím víc jím mrhá. Lidé pak na něj spoléhají a nevěnují se tolik například přípravě. Ne každý sice bude dělat miliardové obchody, ale důležitá je především chuť a ambice. Znát odpověď na otázku: Proč ráno vstávám? Práce by nás totiž měla bavit, a pak to bude znát i na výsledcích. Zábava a výsledky jsou propojeny. Vstávat jen pro výsledky vás nakonec vyčerpá a vstávat jen pro zábavu vás neuživí.

Všestrannost je základ

Obchod je souhrnem různých činností, a pokud v něm má být člověk dobrý, měl by je ovládat všechny. Od akvizice až po koncovku. Včetně těch, v nichž se necítí úplně dobře. Což pro někoho může být například domlouvání schůzek, navazování prvních vztahů nebo nezbytná administrativa a podobně. I překážky je ale nutné brát jako výzvu, jak se posunout.

Tři věci, které jsou stěžejní, když chcete s obchodem začít:

1. Je dobré si uvědomit, že všechno se odvíjí od našich voleb a rozhodnutí. Přestože máte pocit, že jste neměli na výběr, tak vězte, že měli. Jen z každého rozhodnutí plynou následky. Pak můžeme mít snahu považovat se za oběti okolností, a tím se zbavujeme toho nejdůležitějšího – možnosti volby. A že jsou věci, které nedokážete ovlivnit? Tak proč byste je řešili. Investujte svou energii do činností, které máte nejvíce pod kontrolou, a tak ovlivníte vše okolo.

2. Stagnace je pomalý úpadek. Hotový a dokonalý obchodník neexistuje. Je potřeba se stále vzdělávat, učit se novým věcem. Naopak cestou do pekla je tvrzení, že já všechno umím a vím. Neuškodí ani kapka pokory, kterou občas při setkání s obchodníky postrádám.

3. Začni! Načtené znalosti a absolvované kurzy nestačí, je třeba je převést do praxe, protože čas a produktivita jsou dvě rozdílné věci. Pila se musí brousit, ale nebude nikdy dost ostrá, aby řezala sama.

Takže už na nic nečekejte a jděte dělat obchod!

Honza Laibl

Sdílejte článek s přáteli

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Autor článku

Specialista na strategické vedení, obchodní strategie a zvyšování prodejů v týmu

Máte dotaz? Chcete s něčím poradit?

Jsme tu pro vás. Můžete nám zavolat nebo napsat e-mail a určitě to společně vyřešíme.

Články, které by vás mohly zajímat

Motivace zaměstnanců a obchodních týmů by neměla být jen o penězích. Jsou 3 motivy, které jsou více motivační než peníze. O jaké motivy jde?
Pojďme si nalít čistého vína. Slovo motivace dokáže samo o sobě vzbudit mnoho emocí. Pro jedny má pozitivní význam, který ...
Konec roku se blíží a s ním i čas na zhodnocení plnění plánů. Když se nedaří, pro některé firmy je ...

Každý může růst a s ním i jeho výsledky. Vyberte si, jak toho dosáhnete

Funkční tipy a návody od specialistů z oboru napasované přímo na váš konkrétní byznys. Proto je můžete aplikovat okamžitě.

Společně si definujeme cíle a strategii, která nám ukáže směr. Pomocí dílčích kroků je budeme plnit a v průběhu času vyhodnocovat.

Řešíme vaše konkrétní téma, na kterém se předem domluvíme a maximálně se na něj připravíme.

Online akce, které řeší aktuální témata se zajímavými hosty. Podívejte se i na předešlé.

Know how, které můžete čerpat postupně a kdykoliv se k němu vracet.

Tipy a návody pro obchod, vedení lidí a byznys.

Know how, které můžete čerpat postupně a kdykoliv se k němu vracet.

Tipy a návody pro obchod, vedení lidí a byznys.

Přihlaste se k odběru novinek a získejte navíc ZDARMA e-book na často kladenou otázku "Jak prodat i s vyšší cenou"

Každý týden se můžete těšit na rady a tipy ze světa obchodu a podnikání, které vás budou posouvat k lepším výsledkům. E-book je skvělým začátkem pro tvorbu prodejní strategie, ve které se zákazník nerozhoduje podle nejnižší ceny, ale na základě hodnoty, kterou on sám v produktu vidí.

Odeslaním formuláře se souhlasíte se zásadami zpracování osobních údajů.

Ještě než odejdete...

Připojte se k dalším 5846 majitelům firem, manažerům a obchodníkům, kteří odebírají naše novinky a tipy pro obchod a podnikání a posouvají je na novou úroveň.