fbpx

Provozní bullshit. Jaké jsou klíčové činnosti majitele úspěšné firmy?

Jste majitelem nebo ředitelem firmy a máte za sebou náročný pracovní den? Jste unavený a vyčerpaný? Víte, že byste se takto nemusel cítit? Ukážeme vám jednoduchý návod, jak odcházet z práce plný energie a těšit se na další den.

  1. krok – Uvařte si kávu nebo čaj.
  2. krok – Vezměte si papír nebo notebook. 
  3. krok – Vytvořte si seznam činností, které děláte, o čem rozhodujete a do kterých činností zasahujete.
  4. krok – Seznam činností si teď roztřiďte do tří kategorií:  
    1. kategorie – strategické činnosti
    2. kategorie – obchodní činnosti 
    3. kategorie – operativní činnosti
  5. Mezi těmito třemi kategoriemi udělejte poměr.

Jako správný majitel či ředitel úspěšné firmy byste měl dosáhnout poměru 70-20-10. Tedy 70 % činností by mělo připadat ke strategickým činnostem, 20 % činností by měly tvořit obchodní činnosti  a 10 % operativní činnosti. 

Dosáhl jste takového poměru? Gratuluji vám. 

Pokud tomu tak není, nezoufejte. Už jen toto zamyšlení může být impuls ke změně. Jaké činnosti byste měl dělat, tak abyste na konci dne byl plný síly a radosti a těšil se na další pracovní den.

Jak uřídit firmu v době krize?

Krize je výbornou příležitostí k zjištění, jak robustní a stabilní firmu máme, jak skvělé výrobky a služby poskytujeme a zda nás tyto produkty provedou krizí. Samotným majitelům to také ukáže, jací jsou leadeři a jak umí řídit firmu.

Jak uřídit firmu v době krize? 

  1. Aktivně komunikujte – Buďte vidět a slyšet, a to nejen ve firmě ale i navenek. Snažte se zůstat v nadhledu a sdílejte informace a myšlenky v týmu. 
  2. Stanovte si 3 priority – Zaměřte svou pozornost na jednu věc, která udrží váš business v chodu. Snažte se zefektivňovat a zrychlovat komunikaci a spolupráci v týmu. Proveďte pro businessové snížení nákladů.
  3. Vytvořte strategii a plán na jeden měsíc a řiďte se jimi – Zaměřte se na 3 věci, které pomohou stabilizovat firmu a zvyšte a zrychlete aktivitu v obchodě.

Nezapomínejte, že ve firmě nejste sám. Proto na výzvy a překážky reagujte společně a do řešení zapojte všechny lidi ve firmě. 

Pevně věříme, že svůj business udržíte i v této nelehké době a že vám tyto 3 kroky v tom pomohou.

5min inspirace, na které často majitelé zapomínají a dá se na nich ušetřit.

V tuto chvíli podnikatelé nejvíce řeší, kde uspořit náklady.

Nejdůležitější je mít danou strategii. Od toho se vše odvíjí. Pokud máte strategii zvolenou, uvádím vám pár bodů, kde můžete ušetřit: 

  • Odložte výplaty zisků.
  • Začněte s odložení neurgentních investic, například nákup nového vozidla, notebooku. 
  • Zkuste se domluvit s bankou na snížení nebo odkladu splátek. 
  • Přesunutí obchod do onlinu, sníží náklady za cestovné a údržbu.
  • Vyplácíte roční bonusy nebo výroční zpětné platby zákazníkům? Zkuste se s  nimi domluvit na odložení třeba o půl roku. 
  • S dodavateli můžete zkusit vyjednat delší dobu splatnosti a naopak s odběrateli dobu splatnosti zkrátit, případně využít plateb předem. 
  • Další sférou možných úspor je lidský kapitál. Ale nezapomínejte na to, že se jedná o největší hodnotu firmy. Pokuste se se zaměstnanci domluvit na odložení výplaty prémií nebo zrušení 13. platu výměnou za prodloužení dovolené. 
  • V neposlední řadě je možné uspořit na procesech. Můžete omezit zbytečné služby např. květinový servis nebo snížit stav zásob na skladu. 

Toto je jen pár bodů, kde můžete uspořit. Nezapomeňte sledovat trh a jeho všechny anomálie a reagovat na ně. 

V tuto chvíli doporučuji investovat do věcí, které pomohou zlepšit procesy a fungování lidí.

Sepsali jsme pro vás to nejdůležitější, co jsme řešili na webináři Sales Must Go On!

Odmítají vám zákazníci schůzky? Co by měl tedy správný obchodník dělat? Rozhodně by neměl usnout na vavřínech a nebrat pandemii jako dovolenou. Takoví lidé za to často v budoucnu zaplatí. Vlak jim ujede a oni zůstanou na nástupišti. Jak tedy postupovat, pokud chceme dál prodávat?

Do našeho webináře přijali pozvání skvělí hosté, a to Libor Zinkaizl, Martin Kovalský, Tomáš Baránek a Filip Štys. Na webináři zazněly inspirace a tipy, jak na stávající situaci reagovat, čemu předcházet, jak vést videohovory a na co si dát pozor.

Jak řekla Angela Merkelová, v Německu se jedná o nejhorší krizi od 2. světové války. Pociťujeme to podobně. Tato situace není snadná pro nikoho. Dostali jsme všichni nové karty a teď je jen na nás, jak s nimi budeme hrát. 🙂

“Obchodníci, kteří mají podnikání založené na online světě, to mají jednodušší. Ti, kteří zde nepůsobí, se tam musí dostat. Nejdůležitější schopností je adaptovat se do „nového světa“ a nečekat, než nám ujede vlak.” 

Kvůli nynější situaci se musel obchod digitalizovat a přesunout na internet. Důležité je si stanovit konstanty businessu. Něco, na co se můžeme spolehnout. Ať už je to váš originální produkt, znalost trhu, vztahy s dodavateli, zaměstnanci a další. V době krize potřebujete o firmě vědět hlavně 3 věci, a to jak se daří obchodu a kolik nám to přináší obratu, zda držíme marži a jestli přinášíme peníze do firmy

Obchodníci jsou nuceni začít pracovat s novými technologiemi, softwarem a aplikacemi, pokud se chtějí na trhu udržet. K videoschůzkám doporučujeme placené verze Google Meet, Zoom a Teams. Pokud nemáte zkušenost s programem, je vhodné si ho vyzkoušet a zjistit, jak funguje. Vyhnete se pak nepříjemným výpadkům a rušení v průběhu jednání. Nejen strategie schůzky ale i technická část má vliv na výsledek jednání s klientem a získání důvěry. 

Pokud zvládáme technické věci a víme jak zaujmout na videoschůzce, nesmí nám to zničit neefektivita při práci z domova. Co nám pomáhá při home-office? Jednoznačně řád. Máme jasně stanovený program dne a nezapomínáme ani na dresscode. Jednat v teplákách a tričku s Batmanem je sice pohodlné, ale rozhodně to nepomůže naší roli na schůzce ale ani sebevědomí do dalších aktivit. Pravidelně vstáváme stejným způsobem, jako když jsme chodili do kanceláře. Děláme si pauzu na oběd, víme, co musíme udělat a samozřejmě, kdy pro nás práce končí.

Libor doporučuje stanovit si 3 prioritní úkoly na den. Petr doporučuje vypnutí notifikací. K soustředění vám mohou pomoci různé aplikace. Osobně používáme Forrest. Při každém bloku soustředění zasadíte stromeček a pokud přerušíte práci a půjdete třeba na Facebook, stromeček umře. A to opravdu nechcete 🙂. 

Pokud vám chybí osobní kontakt s kolegy, doporučujeme si najít parťáka, se kterým si budete každé ráno na 10 minut volat a podpoříte se navzájem

Zákazníci často odkládají schůzky. Jak toto minimalizovat a odlehčit konverzaci?

  • Běžte k věci – Co nejdříve se shodněte na potřebě a prezentujte jasně benefity podle toho, co zákazníka zajímá.. 
  • Naučte se předcházet námitkám – Zaměřiil bychom se na odkládání byznysu po pandemii, obavy zákazníků z investic do nových řešení a volení pouhého telefonu místo videoschůzky.
  • Zeptejte, jak zvládá firma tuto situaci – Pokud vyjádříme respekt a empatii vuči druhé osobě, je mnohem větší šance navázání hlubšího vztahu. 

Máte raději klasické hovory než videohovory? Možná to přehodnotíte. Jaké jsou hlavní výhody videohovorů?

  • Vidíte se a tím zvyšujete vzájemnou důvěru
  • Můžete sledovat reakce a využít neverbální komunikace. 
  • Máte možnost sdílení podkladů, videí apod. 
  • Více se soustředíte, protože si mezitím zákazník nevyřizuje emaily, nevaří večeři apod. ale musí vám věnovat plnou pozornost.

Jak tedy na správný videohovor?:

  • Namíření kamery – tak, abyste měli vršek hlavy v horní části obrazovky a byli vám vidět ruce. Je škoda nevyužívat gesta a další neverbální komunikaci. 
  • Světelné podmínky – Nebuďte jako u výslechu, vyhněte se světlu za vámi a raději si dejte lampičku před sebe.
  • Internet, software – Vzdělejte se v možnostech používání softwarů a nástrojů, které vám pomohou působit na zákazníka při jednání. 
  • Vypněte další aplikace na zařízení – Zamezíte tím jakémukoli vyrušování, zpomalování počítače a nekliknete nechtěně na váš otevřený poslední díl kutilského pořadu. 
  • Zamezte vyrušení od kolegů, dětí apod. – ideální je si domluvit s rodinou, jak budete fungovat a třeba se i zamkněte. 
  • Rétorika – Vice než kdy jindy hraje roli ve video schůzce váš hlas. Dívat se na monotoní jednostrané jednání hodinu nikdo nevydrží.
  • A proto hlavně vyhněte se monologu.

Toto je jen malý výcuc toho, co všechno zaznělo. Věříme, že si každý z vás najde, alespoň jeden blok jako inspiraci do své práce. Doufáme, že byl pro vás webinář přínosem a budeme rádi za zpětnou vazbu :). 

Přejeme hodně úspěšných obchodů a rádi se s vámi potkáme i osobně na nějaké naší akci. 

Ahoj 

Petr a Honza

PS: Chcete vědět dalších akcích a tipech? Přihlašte se k odběru novinek na blogu nebo si nás přidejte na facebookulinkedInuinstagramu nebo youtube.

Energeťák | 04 – Negativní lidé a situace? Jak je otočit do pozitiva s IronManem Šimonem?

"Nechce se mi! Nemám energii. Zase negativní zákazník." Pokud se vám někdy něco takového honí v hlavě, pak prostě musíte poznat Šimona. Je to obchodník, manažer, táta a IronMan s neustále skvělou náladou v jedné osobě. Inspirujte se a dobijte si energii :).

V nejnovějším Energeťáku jsme měli tu radost vyzpovídat Šimona Tejkala, Věnuje se obchodu a vedení týmu a i když to nejsou jednoduché disciplíny, ze Šimona úplně srší pozitivní energie. 

„Sprinteři v obchodě neuspějí. Je potřeba si vybudovat vytrvalost.“ Z něčích úst mohou tato slova znít jen jako recyklace motivačních citátů. Ale když se bavíte s obchodníkem, který bude startovat v roce 2022 na mistrovství světa v IronManovi na Havaji, má to úplně jinou váhu. 

Jakou paralelu můžeme najít mezi obchodem a sportem? Jak přistupovat k rovnováze mezi osobním a pracovním životem, abychom byli štastní v obojím? Dokážete si představit 3 hodiny trénovat, pak vyrazit na jednání a ještě mít energii na hraní si s malou dcerou? My už ano :).

Šimonův přístup je inspirativní a právě proto jsme rádi, že jsme stihli natočit společně rozhovor před vypuknutím pandemie. Kdy jindy než dnes je potřeba se soustředit na pozitivní přístup, trénovat vytrvalost a překonávat sama sebe. 

Jestli i vaše zkušenost potvrzuje, že cestu k úspěchu dláždí vytrvalost a úsměv na tváři, tento Energeťák bude přesně pro vás!

Petr Bernadič a Honza Laibl

PS: Budeme rádi za vaše postřehy a zpětnou vazbu. Pokud by vás napadlo, komu dalšímu by se rozhovor líbil a mohl by mu přinést inspiraci – pošlete mu ho 🙂

PPS: Chcete vědět o dalším Energeťáku? Přihlašte se k odběru novinek na blogu nebo si nás přidejte na facebooku, linkedInu, instagramu nebo youtube.

Co je nejdůležitější v tomto roce? Inspirujte se u ostatních, čeho chtějí v tomto roce dosáhnout…

Ahoj, v lednu jsme se rozhodli poslat našim nejvěrnějším zákazníkům PFka společně se zabalenou energií do cílů, které je tento rok čekají.

Zároveň jsme je poprosili o nasdílení inspirace těch nejzásadnějších věcí, které chtějí dosáhnout v tomto roce

V tomto článku najdete printscreeny těch nejzajímavějších misí pro rok 2020. 

Děkujeme, že jste chtěli inspirovat ostatní a pevně doufáme, že najdete inspiraci i pro sebe. 

Chcete se ještě zapojit do kolektivního myšlení? Máte ještě možnost nasdílet své mise pod tento příspěvek. 

Budeme se těšit :).

Petr a Honza

Energeťák | 03 – Geniální prezentátor neexistuje. Jen ten, který se geniálně připravil. Víte, jak to dělají ti nejlepší?

Už jen představa vystupování před lidmi způsobí mnoha lidem větší stres než návštěva zubaře nebo podání daňového přiznání. Jak tedy na skvělé prezentace?

Nejen v obchodě je důležitá prezentace. Ať už představujeme produkt nebo službu klientům. Vypichujeme důvody pro svou spolupráci se zaměstnavatelem na pohovoru. Snažíme prosadit náš nápad mezi kolegy na poradě nebo oslnit při konferenci na pódiu.

 

Všechny tyto aktivity mají jedno společné. Geniální prezentátor neexistuje. Všichni lidé, jejichž prezentace vás pohltily, mají za sebou nespočet hodin příprav. Dny a týdny trénování. Neustálý boj se svými vlastními strachy a obavami. Jak to zvládnout efektivněji?

 

V nejnovějším díle Energeťáku jsme si povídali s Lukášem Hrdličkou o cestě za úspěšnou prezentací.

 

Lukáš Hrdlička je koučem prezentací, kde pomáhá dělat z lidi skvělé řečníky. Současně je majitelem platformy Flipslides pro tvorbu a úpravu prezentací. A navíc ho najdete jako řečníka na TEDu.

 

Lukášova cesta je dlážděna praktickými zkušenostmi a věříme, že vás inspiruje stejně jako nás.

 

Jak se tedy stát skvělým řečníkem a mít geniální prezentace?

 

Petr Bernadič a Honza Laibl


PS: Budeme rádi za vaše postřehy a zpětnou vazbu. Pokud by vás napadlo, komu dalšímu by se rozhovor líbil a mohl by mu přinést inspiraci – pošlete mu ho 🙂


PPS: Chcete vědět o dalším Energeťáku? Přihlašte se k odběru novinek na blogu nebo si nás přidejte na facebooku, linkedInu, instagramu nebo youtube.

Energeťák | 02 – Jak se stal Patrik úspěšným obchodníkem i bez onlinu!

Když máme před sebou člověka-obchodníka, který se nespoléhá, že se mu úspěch „stane“. Dokáže vzít osud do vlastních rukou, vyhrne si rukávy a ten úspěch si vybojuje, je to pro nás velkou inspirací a motivací.

V nejnovějším Energeťáku jsme měli příležitost vyzpovídat Patrika Keyře, který právě takovým člověkem-obchodníkem je. Přestože ještě ani neodmaturoval, jeho přístup a způsob myšlení o obchodě a podnikání je obdivuhodný.

Patrik je zakladatelem a CEO firmy Sepatos. Zákazníkům dodává prémiovou péči o obuv – mytí, čistění, péče, opravy… navíc vaši obuv vyzvedne a zase přiveze zpět přímo k vám do kanceláře nebo domů. (Přiznáváme se, že jsme ve Školícím centru a v dalších našich firmách Patrika a Sepatos nejednou využili a jsme nadšení). Smyslem firmy Sepatos ale není, jak by se na první pohled mohlo zdát, „jen“ silně nadstandardní péče o obuv. Její hlavní DNA spočívá v pomoci lidem, konkrétně v šetření času. Každý malý krok se totiž počítá a není nutné ihned spasit svět. 

Impulzem pro Patrika byla jeho vlastní zkušenost. Jednou ho při čistění bot napadlo, že ho vlastně takto trávit čas nebaví. Následovala myšlenka: pokud to trápí mě, určitě se najdou i další, kteří mají stejný problém.

A nyní přichází ta zásadní část celého Patrikova příběhu.

Přestože je Patrik výrazně mladá generace, nevydal se cestou psaní statusů na sociálních sítích a „čekání“ na zákazníky.

Patrik vzal osud do vlastních rukou. Ve svém telefonu měl čísla na 400 známých. Všem, jednomu po druhém, zavolal. Jak to dopadlo se dozvíte v rozhovoru.

Dnes Patrik vede vlastní firmu, najímá zaměstnance a hledá nové spolupracovníky. Připomeneme, že Patrik ještě ani neodmaturoval!

Patrikův příběh je inspirativní. Jsme rádi, že jsme pro tento Energeťák získali právě jeho.

Pokud i vaše zkušenost potvrzuje, že cestu k úspěchu dláždí proaktivní jednání, tento Energeťák bude přesně pro vás!

Petr Bernadič a Honza Laibl

PS: Budeme rádi za vaše postřehy a zpětnou vazbu. Pokud by vás napadlo, komu dalšímu by se rozhovor líbil a mohl by mu přinést inspiraci – pošlete mu ho 🙂

PPS: Chcete vědět o dalším Energeťáku? Přihlašte se k odběru novinek na blogu nebo si nás přidejte na facebooku, linkedInu, instagramu nebo youtube.

Energeťák | 01 – Jak se dostat s produktem k těm správným zákazníkům s vietnamským influencerem Davidem Ducem

Ahoj 🙂

U nás ve Školícím centru Jana Laibla jsme přemýšleli, jak dostat zajímavý obsah k obchodníkům, kteří na sobě chtějí neustále pracovat. Ať už k těm, kteří nás znají a prošli si naším Školícím centrem, tak i k těm, kteří o tom zatím pouze uvažují.

V hlavách nám jeden takový nápad už delší dobu uzrával. Nyní konečně nastal jeho čas a my jsme se mohli naplno pustit do jeho realizace.

Jako prvním vám nyní představujeme náš nový pořad „Energeťák pro obchodníky“.

Budeme vám v něm představovat zajímavé hosty a rozebírat témata, která daného hosta vystihují. Moderujeme ho my dva, Petr Bernadič a Honza Laibl.

V prvním díle jsme spolu s Davidem Ducem rozebrali jeho pohled na to, jak se dostat s produktem k uživatelům, které daný produkt skutečně zajímá. David je jeden z nejviditelnějších influencerů ve vietnamské komunitě, vede projekt s názvem „Rejža doma“, který nabízí soukromé kurzy vietnamské kuchyně, je spolutvůrcem výletů do vietnamské tržnice „Sapa trip“ a k tomu všemu je ještě spolumajitelem firmy, která propojuje vietnamskou komunitu a české firmy.

David stejně jako většina obchodníků hledal cestu, jak oslovit ty správné zákazníky a k těmto zákazníkům dostat ty správné produkty v ten správný čas. A to, jak se mu to povedlo, jaká cesta k tomu vedla a co se za tu dobu naučil, se dozvíte ve videu.

Děkujeme za přízeň a pokud máte tip na hosta, kterého byste rádi viděli v dalším Energeťáku, dejte nám o něm vědět.

Petr Bernadič a Honza Laibl

PS: Budeme rádi i za vaše postřehy, poznatky a zpětnou vazbu z prvního Energeťáku. Napadá vás, komu dalšímu by se rozhovor mohl líbit – pošlete mu ho 🙂

PPS: Chcete vědět o dalším Energeťáku? Přihlaste se k odběru novinek na blogu nebo si nás přidejte na facebooku a youtube.

Tři věci, které si musíte pohlídat, abyste měli dobré výsledky | #laiblovka

Často kolem sebe slýchávám, jak si lidé stěžují, že nedosahují takových výsledků, jakých by si přáli. A to se netýká jen obchodu, ale i osobního života. Co se dá v takovém případě dělat?

Jednoduchý klíč
Staré známé pořekadlo „bez práce nejsou koláče“ bohužel stále platí, takže jestliže chcete dosáhnout nějakých cílů, lepších výsledků nebo si třeba splnit své sny, je potřeba pro to něco udělat. Pokud se snažíte, a přesto se stále nedaří, doporučuji hlídat si tyto tři základní body:

1. Množství aktivit, které směřují k dosažení výsledku
Ve sféře obchodu je to například počet schůzek, telefonátů a dalších příležitostí, při kterých může dojít k uzavření obchodu. Pokud jste si jisti, že aktivit provádíte víc než dost, zaměřte se na další bod:

2. Jaká je kvalita této aktivity?
Mohu absolvovat dostatek schůzek, a přesto se výsledky nedostavují. Potom je nasnadě se ptát, jestli umím schůzku dobře vést. Pokud o tom pochybujete, pak je potřeba se zaměřit na zlepšení svých dovedností. Například si dáte za cíl naučit se efektivněji zjišťovat potřeby zákazníka. Dobrý obchodník se snaží neustále zlepšovat. Důležité je myslet ale i na další určující faktory úspěšného obchodu. Oslovujete tu správnou cílovou skupinu? Komu telefonujete a s kým chodíte na schůzky?

3. Motivace
A na závěr ten vůbec nejdůležitější bod. Uvědomit si, proč to vlastně všechno děláte a jestli vás to opravdu naplňuje. Neženete se za výsledky jen proto, že se to od vás očekává? Ta správná motivace by měla vycházet z vás. Pokud nemáte dostatek aktivit, bude to motivací 🙂

Často se setkávám se stížnostmi vedoucích týmů, že nějaký jejich prodejce nemá dobré výsledky. První, co takového vedoucího napadne, je, že musí zlepšit dovednosti obchodníka. Například se bude snažit lépe ho naučit domlouvat si schůzky přes telefon. Bohužel ve většině případů nepátrá po tom, zda má obchodník dostatečnou motivaci se zlepšovat. Otázkou pak zůstává, jestli vůbec stojí o to mít víc schůzek.

Pokud si pohlídáte všechny tyto tři body, úspěch je zaručen. Ujasněte si, proč to všechno děláte. A to by měl být váš hnací motor.

Bylo to všechno moc jednoduché? Nic pro vás nového? Tak fajn a jaká část vás nejvíce brzdí v dalším úspěchu? Aktivita, kvalita nebo motivace? Tak na nic nečekejte a s něčím začněte. Samo se to nestane.

Přeji vám dostatek energie a sebedisciplíny.
Honza

Dnes vám, s veškerou pokorou, doporučím rozhovor se mnou ;)

Pokud sledujete moje videa, podcast, články nebo sociální sítě a chcete trochu nasát i můj pohled na svět, na podnikání, na prodej, na vedení, na motivaci, ale i na přístup k životu, tak vám rozhovor, který se mnou pro svůj podcast Proti Proudu natočil Dan Tržil,  doporučuju k poslechu.

PS: pokud se chcete zapojit do soutěže, přejděte přímo na stránku podcastu Proti Proudu

Konkrétnější popis obsahu rozhovoru (a na co všechno se v něm můžete těšit) si s dovolením půjčuju přímo od Dana:

Jan Laibl je podnikatel, obchodník a autor.

Svět Jana Laibla se točí především okolo obchodu. Je podnikatelem a kromě toho, že se stará o obchod a prodej ve vlastních projektech, s obchodem pomáhá i externím firmám (nejenom těm českým). Honza je zároveň autorem knihy Ne! Já nic nechci a publikuje videa na YouTube kanále Já nic nechci. Pořádá také školení a přednášky pro ostatní obchodníky.

Další z rozhovorů na Proti proudu je tak plný obchodování, zjišťování naší vize, ale také o tom, co by si měl správný leadership nastavit ve svém myšlení. Pokud vás navíc zajímá, jak si zlepšit komunikační schopnosti, pak si poslechněte následující “byznys” rozhovor.

V tomto rozhovoru zjistíte například:
– jak se Honza dostal k obchodování
– zda-li musí být obchoďáci manipulátoři, aby byli v prodeji úspěšní
– jak si stanovit vize, aby člověk věděl, proč ráno vstává
– co by si měl správný leader nastavit v hlavě a myšlení
– zda-li se dá komunikace (nejenom ta obchodní) zlepšovat
– jaký styl leadershipu byste měli používat v dnešní době

Pokud chceš vyhrát 2x online kurz “Profese obchodník” (v hodnotě 1995 Kč) nebo knížku “Ne! Já nic nechci!” (v hodnotě 495 Kč), napiš do komentáře tvou oblíbenou myšlenku z rozhovoru [komentáře pište Danovi přímo na stránce podcastu Proti Proudu].

Jaké 4 věci jsem se naučil nepodceňovat při budování firmy

Mnoho z vás zajímá, jak vybudovat úspěšnou firmu. Řeknu vám, co se mi během let podnikání nejvíce osvědčilo.

Jsou to 4 základní věci, které jsem se naučil při startu jakéhokoliv nového projektu nepodcenit. Nechci však tvrdit, že mám klíč k budování bezchybných firem, které jsou zlatým dolem. Berte to jako inspiraci, které se držím, nic lepšího jsem zatím nevymyslel 🙂

1/ Produkt, který řeší určitou potřebu zákazníků. Vždy musí být postaven na etických základech.

2/ Inovace produktu nebo firmy. Sleduju aktuální trendy a chování zákazníků na trhu. Přizpůsobuju se jejich potřebám. (Nezakrňte v původním plánu, ale neustále produkt nebo firmu inovujte. Jestliže nebudete inovovat, začnete stagnovat a to je jistá cesta k úpadku firmy.)

3/ Plán prodeje. Kdo, kde a jak bude produkt prodávat? Jaká je moje cílová skupina? To je absolutní minimum, které musím znát už na začátku podnikání.

4/ Vize, kam se chci s firmou nebo produktem dostat. Jakožto i s týmem, který následuje společnou misi.

Pokud si ujasníte tyto 4 body, je velká šance, že vybudujete úspěšnou firmu. Alespoň mně se to potvrzuje u každého nového projektu.

Přeju vám úspěšné obchody,

Honza

PS: Hodit by se vám mohly ještě další 3 tipy, na které jsem musel přijít až praxí a metodou pokus-omyl 😉

Nepřistupujte k budoucím zaměstnancům jako k otrokům, ale jako k parťákům. Společně realizujte vaši vizi.

Jděte příkladem zaměstnancům a udělejte maximum pro naplnění jejich vize. Pak teprve můžete to samé chtít od nich.

Určete ve firmě kompetence. Kdo je za co zodpovědný a na čem bude pracovat. Kdo bude co řešit a na co reagovat. Aby se nestalo, že něco nebude vyřešeno, protože nikdo neví, kdo je za to zodpovědný.

Jak nehavarovat při dosahování cílů

Vize a cíle má většina z nás. Když víme, kam chceme dojít a čeho chceme dosáhnout, pravděpodobnost, že toho skutečně dosáhneme, se výrazně zvyšuje.

Někteří z nás mají dokonce vypracovanou strategii nebo bojový plán. A tím se dostávám k největšímu průšvihu, který často vidím ve firmách i u obchodníků.

Mají vize, mají cíle, mají strategii, vyhodnocují, ale dělají jednu zásadní chybu.

Zuby nehty se drží svého původního plánu.

Namísto toho, aby ho inovovali a upravovali podle toho, co se reálně děje.

Jsme pak v situaci, kdy se zbytečně na sílu snažíme dosáhnout cíle pomocí plánu, který jsme si vytvořili na začátku. Přitom by bylo daleko jednodušší upravit strategii a k cíli dojít jinudy.

Ke změně strategie se nám nechce. Nejsme spokojení, že by měla vypadat jinak, než jak jsme si ji sami definovali a jak jsme si ji usadili v našich představách. A dál se silou snažíme o její udržení.

Můj kamarád Michal tohle nepochopení ukazuje na následující analogii: Poletíme letadlem z Prahy do New Yorku. Cíl je jasný – New York. Jasná je i strategie – víte, kdy vyletíte, znáte trajektorii, cestu, kurz, výšku letu, víte, kdy a jak přistanete… Přesto devadesát procent všech letů letí úplně jiným kurzem, než jaký si naplánovali na začátku. Museli ho upravit. Kvůli povětrnostním podmínkám, kvůli odloženému startu, kvůli jinému letadlu, protože se něco stalo…

A teď si vezměte, že byste se „zuby nehty” drželi své naplánované strategie, nebrali ohled na počasí, na jiná letadla, ani na skutečné podmínky vašeho letu. Jakou šanci si dáváte, že byste v pořádku doletěli anebo už po cestě havarovali?

Stejně je to i u nás v obchodě a podnikání, ve kterých máme vytyčené cíle a strategie.

Buďme otevření naše strategie měnit vůči tomu, co se kolem nás reálně děje. Upravme je tak, abychom cíle dosáhli jednodušeji. Ne na sílu, ale na chytrost.

Dejme si pozor, abychom při neúspěchu namísto strategie nezačali měnit cíle. To často vidím u velkých korporátních firem. Když se jim nedaří někam dojít, tak změní cíl. To ale postrádá smysl. Cíl i vize zůstávají stejné, strategie se mění.

Pracujte proto při dosahování vašich cílů se strategií, vyhnete se zbytečným haváriím a jednodušeji dojdete k vašemu cíli.

Přeju úspěšné obchody
Honza

Jak jsme si na stezce povídali o byznyse

Mám pro vás novinku.

Předminulou neděli jsme poprvé uspořádali akci „Jdeme s Honzou Posázavskou stezku“. Ve skupince 14 lidí jsme se vydali podél Sázavy a já se na konci dne nestačil divit.

(Pokud o „Jdeme s Honzou Posázavskou stezku“ slyšíte poprvé, doporučuju kouknout sem.)

Pro mě osobně to byla naprostá pecka. Proč?

Zaprvé, viděl jsem lidi, kteří si povídali o byznysu a navzájem se podporovali.

Právě o byznysu si mnohdy bohužel nemáme s kým povídat. Těžko ho proberete se svým zaměstnancem a naopak zaměstnanec ho těžko probere se svým šéfem. My jsme si skutečně od startu do cíle několik hodin povídali o byznysu. A to nejen 🙂

Zadruhé, byla to neděle, na kterou si všichni speciálně udělali čas a k tomu se chtěli projít přírodou – naše výprava byla hodně turistická a docela jsme si i mákli. Cítil jsem, že nám v té chvíli nejde jenom o byznys, ale že se snažíme žít, zdokonalovat se, a i proto jsem si to fantasticky užil.

Až tak, že jsem se rozhodl s konceptem „Jdeme s Honzou něco dělat“ pokračovat. Už na stezce vznikaly nápady, abychom šli společně opékat buřty, klidně se i přes noc někde utábořili… a během toho si povídali o byznysu.

Přemýšlím teď o pravidelnosti „Jdeme s Honzou“. Zatím sám nemám jasno.

Jasno ale mám v tom, že další bude v brzké době. Opět jednoznačně zadarmo – samotného mě stezka neskutečně nabila energií a dává mi smysl potkávat se s inspirativními lidmi, bavit se s nimi o byznyse a zároveň v tom celém mít nadhodnotu přírody nebo sportu… to je věc, která alespoň mně osobně přijde důležitější než peníze. A opět bude účast možná jen přes vylosování tak, jak se nám to osvědčilo nyní.

O příštím „Jdeme s Honzou“ se včas dozvíte – pokud odebíráte emailové tipy, sledujete facebook nebo videa. Já sám se moc těším 😉

Přeju úspěšné obchody
Honza

ps: přikládám fotky ze stezky od Libora Kůse, www.liborkus.cz

V čem je úspěch nebezpečný

Mezi úspěšnými lidmi jsou rozdíly. Potkávám se s nimi poměrně často a pozoruji to dlouhodobě. V obchodě i mimo něj. Mezi obchodníky, podnikateli i zaměstnanci. A dospěl jsem k jasnému závěru. Na úspěch si musíme dát pozor.

Úspěch s sebou totiž nese i negativa. Proč? Až moc jednoduše nahrává myšlence, která se vám chtě nechtě objeví v hlavě: „Jsem úspěšný a jde mi teď vlastně úplně všechno.“

Vidím to kolem sebe neustále. V naší firmě i ve firmách, které konzultuju a posouvám v obchodě. Nezávisle od pozice. Děje se to nejenom nám obchodníkům.

Po dosažení úspěchu přichází uvědomění „teď jsem ten úspěšný, protože se mi něco podařilo, a můžu teď dělat cokoliv“. U obchodníka je to klasické „teď jsem úspěšný obchodník, za čtyři měsíce jsem vydělal slušný peníze, chci nový projekt, dejte mi něco jiného, budu prodávat něco dalšího, nebo si rozjedu vlastní firmu“ a podobně.

Přesně v tu chvíli ten člověk zapomněl, proč je vlastně úspěšný. A co vám budu povídat, několik let zpátky se mi to podařilo taky a sám jsem s jednou firmou zkrachoval a dostal facku od života.

Proto, dejte si pozor na úspěch. Úspěšné období je ve výsledku taky tím nejhloupějším. Je hrozně těžké během něho být otevřený novým názorům, zpětným vazbám, říct si, co vlastně inovuju… Naučte nebo inspirujte úspěšného obchodníka, aby se ještě nějak vzdělával. Pro něj je to složité, protože to, co právě dělá, mu funguje. Tak proč po něm sakra chtít, aby se ještě dál posouval.

Krásně se nám tím ukazuje rozdíl mezi úspěšnými obchodníky – hvězdami a mezi těmi, kdo jsou úspěšní „teď“ a je otázka, jak dlouho ještě budou. Protože v té chvíli, kdy řeknou „já už se nepotřebuju vzdělávat“, tak vlastně skončili.

Zamyslete se také nad tím, co to je „úspěch“. Když si říkáte „jsem úspěšný“, jste na konci? Je to cíl vaší cesty, ten „úspěch“? Za mě je úspěch postupná realizace nějakého hodnotného ideálu, který jste si si dali.

Pokud jste právě teď ve své úspěšné fázi, chci vás inspirovat, abyste se podívali, co se děje kolem vás, proč si myslíte, že jste úspěšní a s velkou pokorou na sobě pracovali dál. Pocit štěstí a úspěchu nastane v případě, kdy proces naplňování hodnotného ideálu neustále posouváte dál, nikoliv, že to u něj končí.

Přeju vám hodně štěstí v dosahování úspěchu a pokory.

Honza

 

Zadejte svůj e-mail a získejte e-book

Vaše osobní údaje (jméno a e-mailová adresa) jsou v bezpečí. Budou zpracovány podle zásad ochrany osobních údajů, které vycházejí z české a evropské legislativy. Stisknutím tlačítka dáváte souhlas s tímto zpracováním potřebným pro zaslání e-booku a dalších e-mailů od Školícího centra Jana Laibla, které se budou týkat obchodních tipů a osobního rozvoje. Svůj souhlas můžete kdykoli odvolat kliknutím na tlačítko ODHLÁSIT v každém zaslaném e-mailu.