fbpx

4 prospěšné návyky sebeřízení

Při setkání s majiteli a manažery často slyším, že jsou zavaleni e-maily, hoří jim termíny, nestíhají a jsou unavení. To známe asi všichni, kdo podnikáme nebo řídíme tým lidí. Jak to změnit, abychom měli opět plno energie, zůstali jsme v nadhledu a bez problému zvládali nápor úkolů?

Úspěšní leadeři mají nastavené 4 prospěšné návyky sebeřízení. O které jde? 

Každý den si vytvoří hodinový časový blok na vyřízení prioritních e-mailů. Takové, které přinášejí nové zákazníky do firmy. 

Dalším důležitým krokem je vypnutí notifikací. O sociálních sítích se asi nemusím zmiňovat, ale to samé udělejte i u e-mailů. Ty důležité jste vyřídili ve vyhrazeném hodinovém bloku. 

Na každý den mějte jasně stanovené 3 priority, na kterých budete v ten den pracovat a dokončíte je. Žádné odsouvání, pokud se samozřejmě nevyskytne nečekaná událost. 

Nezapomeňte ani na přestávky. Mezi činnostmi je potřeba se protáhnout a dostatečně pít. Skočte si na záchod, udělejte si kávu nebo čaj, nadýchejte se čerstvého vzduchu a uvidíte, že se vám bude v práci pokračovat mnohem lépe. 

Pokud tápete, co je a co není prioritou, tak se stačí řídit jednoduchým principem. Proveďte vše, co tvoří hodnotu pro zákazníka a pro firmu. Přesně v tomto pořadí. 

Prioritou je například získání nových zakázek nebo zákazníků, vývoj nového produktu nebo služby, optimalizace procesů ve firmě s cílem snížení nákladů. 

Naopak. Prioritou není detailní kontrola podřízených, účast na všech poradách a vědět o každém detailu firmy. 

Tip na závěr – Pravidelně odpočívejte a prožívejte každý den drobné radosti.

Ať se vám daří být v klidu 

Libor

Chcete plnit plány včas? Dokonalost neexistuje.

Majitelé firem jsou často zahlcení velkým počtem úkolů a informací, že často dochází k roztříštění jejich pozornosti a nedodržování termínů. Toto je velmi častý problém, se kterým se setkávám při mentoringu majitelů. Sám jsem se s tím potýkal ve svých firmách a třeba pro sebe najdete inspiraci v tom, jak jsme to vyřešili.

Když se majitelé firem zabývají rozvojem firmy, naplánují si strategicky důležité kroky, určí termín, ale realita už tomu neodpovídá. Například firma získala licenci na prodej softwaru v ČR a naplánovali si uvedení na trh za 3 měsíce od jejího získání. Tři měsíce uplynuly a firma byla teprve v půlce příprav na jeho prodej. Se zpětným ohlédnutím na proběhlé přípravy prodeje jsme zjistili několik příčin. Po zavedení 5 doporučení se nám plán povedlo splnit v termínu. Bez zbytečného prodlužování a ztrátou času nad ničím nebo čekáním na někoho v týmu. Víte, jak to občas bývá. Karel čeká na Petra a Petr čeká na Karla. 🙂 

Častou chybou je vytvoření příliš detailního plánu. Lepší variantou je vytvoření 3 až 5 klíčových milníků, které jsou zásadní ve vašem plánu a díky jejich naplnění se postupně přibližujete k cíli. Kromě milníků si plán rozdělte i na jednotlivé měsíce. Snadno tak budete moci plán průběžně vyhodnocovat a bude jednodušší jej řídit. 

Naplánujte si pouze činnosti, na které zvládnete dohlédnout a dejte jim přesný termín. Doporučuji vám na nich pracovat systémem vodopádu, kde postupně procházíte fázemi plánu a u kterého je daný minimální prostor na změny v průběhu realizace. Ke každému úkolu navíc přidejte i časovou náročnost pro lepší rozfázování. 

Posledním bodem, který vám pomůže je nastavení pravidelného časového bloku. Na každý den si v diáři vyhraďte prostor na strategické činnosti, a to na měsíc dopředu a dodržujte ho. Těmito 5 jednoduchými kroky zvládnete s jistotou a lehkostí plnit plány a dodržovat termíny. 

Myslete ale na jedno. Dokonalost neexistuje. Dělejte vše na 80 %, a i tak to bude 100%. 

Ať se vám daří plnit vaše očekávání

Libor

Nevidíte další rok pozitivně, tak raději neplánujete?

Tento rok nestál za nic, tak si neplánuji ani ten další. Bůh ví, jak to všechno bude. Možná taková slova slýcháte od známých a kamarádů. Já sám je teď slyšel od obchodních zástupců, vedoucích týmů a dokonce i majitelů firem. Lidé teď mají zvlášť tendenci nechat se řídit okolnostmi. Jen reagují. To je ale škoda! Tak váš osud nenechávejte na okolnostech.

Vždy když k tomu sám sklouzávám, tak si právě toto připomenu. Chci nechat svůj osud v rukách někoho jiného? Jasně, že ne! Působí to na mě jako nakopávač před aktivitami. I když zrovna zažívám těžší situace, a letošní rok pro hodně lidí byl velmi těžkým obdobím, tak toto uvědomění mě nabudí do akce!

Abyste viděli následující rok pozitivněji, tak si zkuste zrekapitulovat rok minulý. V náporu negativních informací, které se na nás valí ze všech stran, má člověk tendenci vidět kolem sebe samá negativa, a vlastně jen je. Jakoby pozitivní věci a události byly sprostá slova. Sepište si, co se vám povedlo, které akce byly fajn, jaké zkušenosti jste získali a tak dále. Určitě toho bude dost!  Spousta lidí si našlo nové koníčky, objevili nové cesty k obchodním partnerů, ale i přátelům a rodině, našli nové spolupráce, někomu pomohli nebo naopak někdo pomohl vám. 

Jakmile si shrnete váš předchozí rok, tak se pusťte do plánování cílů na nový rok. Zkuste si dát odpovědi na pár zásadních otázek. 

  1. Abych dosáhl konkrétního cíle, co k tomu musím/chci dělat za aktivity
  2. Kým se musím stát, abych byl schopný udělat konkrétní aktivity a dotáhnout je do konce? 
  3. Co se musím naučit? V čem se musím zlepšit? Například chci být více důsledný. Chci umět lépe mluvit anglicky. Chci jednodušeji dotahovat obchodní případy. Chci se naučit efektivně řídit lidi na dálku. Chci si umět udržet energii i bez dovolených a festivalů.
  4. Jakou jednoduchou aktivitu můžu dělat každý den a posune mě k mému vytyčenému cíli? 

Doporučuji vám vybrat si 3 jednoduché aktivity, které budete dělat každý den a posunou vás ke kýženému výsledku. Opravdu si vyberte jednoduché aktivity. Neměl by to být velký nápor na vaši vůli. Lidé mají sklon k obřím cílům. Třeba každý den hodinu cvičit nebo běhat. Zkuste se zeptat trenérů ve fitness centrech, kolik “ledňáčků” vydrží až do února. Důvod je prostý. Dají si velké cíle, které nejsou pro ně dlouhodobě udržitelné a brzy je motivace opustí

Ze začátku se opravdu věnujte malým krůčkům. Například si každý den přečtěte 3 stránky knížky. To zvládnete vždy! Někdy si přečtete 3 stránky, jindy třeba 20. Ale je to pro vás snadno dosažitelný úkol. Nebo si každý den uděláte minicvičení po 5 dřepech, 5 klicích a 5 sed lehů. Přijde vám to pohoda? No právě! Další aktivitou může být shrnutí dne, kdy si napíšete, co se vám povedlo, abyste si uvědomili, že zvládáte spoustu věcí. 

Abyste dosáhli vašich cílů a následující rok byl pro vás pozitivní, tak nemusíte být supermani. Stačí se zaměřit na malé krůčky. Každý den zasejte 3 malá semínka a dřív či později si díky těmto 3 aktivitám cíle splníte

Držím palce a přeji hodně štěstí do nového roku

Petr

Jak se zbavit nejistoty při rozhodování

Jak teď pozoruji poslední dobou vývoj ve firmách, tak jsem zjistil jeden zajímavý fenomén. Některé firmy jsou v této době stále úspěšné a jiné mají velké propady, a není to jen vládními opatřeními. Probíral jsem to s několika majiteli a řediteli firem a zjistili jsme jednu zásadní věc. To, kde je zakopaný pes!

Úspěšné firmy mají leadery, jejichž úspěch není postavený na znalostech nebo dovednostech, ale především na sebevědomí. Sebevědomí je přímo úměrné úspěchu! Jak máme silné a zdravé sebevědomí, tak máme úspěšné firmy. 

Naše sebevědomí je postavené na minulých zkušenostech, které jsme zvládli, ale i na těch, kde jsme selhali. Každý ví, že silné a zdravé sebevědomí se v krámě koupit nedá, ale mám pro vás super tip, jak na tom zapracovat. Sepište si všechny své úspěchy (a věřte, že jich nebude málo :)), a pak si položte otázku „Proč jsem byl úspěšný? Jaký byl princip úspěchu?“ Pozor na obecná tvrzení a řeči typu „Byl jsem důsledný. Měl jsem energii.“ Místo toho se zaměřte na to, co bylo příčinou, že jsem byl důsledný. 

Například jsem si zjistil všechny informace od kolegů, klientů a trhu. Následně jsem provedl správné načasování rozhodnutí, neustále jsem si připomínal „Proč to dělám“ a tím jsem to dotáhl do konce. 

To samé doporučuji i s neúspěchy, kde se zaměřuji na princip selhání. Například jsem se rozhodoval pod tlakem. Přišlo řešení, přijal jsem ho a pak se mi to vrátilo. Neřešil jsem, jaký to bude mít dopad na další oddělení, na lidi, motivaci týmu nebo na finance. Přišla výhodná nabídka, hezké řešení a já jsem se vůbec nezaměřil na to, jestli to potřebuji. 

Pokud si nejste jistí, jestli se bude dařit vašim firmám, jestli získáte nové zakázky nebo stojíte před důležitým rozhodnutím, tak si vezměte vytvořený seznam principů, kde jste se rozhodli správně a rozhodujte se podle nich. Pak se vám budou rozhodnutí dařit mnohem lépe. Věřte, že v této době potřebujeme silné sebevědomí a právě tento manuál pro sebevědomí vám může pomoci v rozhodování. 

Ať se vám daří

Libor

Jak se adaptovat na neustále změny?

Teď jsou velmi žhavým tématem změny a adaptace na ně. Jak to zvládnout bez stresu a být rychlejší v reakci? Toto není tématem jen aktuální situace, ale celkově podnikání a obchodu. . Často jsem to řešil s firmami a vedoucími a vzpomněl jsem si na jednu metodu, která mi v tom neskutečně pomohla. A dostávám skvělé feedbacky, jak pomohla i dalším se tolik nestresovat a jednodušeji a rychleji reagovat na změny. To platí jak ve styku se zákazníky, tak i vnitrofiremně.

Abych vám to co nejvíce přiblížil. Představte si kolem sebe bublinu. Naši zónu komfortu. V této zóně se cítíme dobře, jsou tam věci, na které jsme zvyklí, se kterými se nám dobře pracuje… Nad touto bublinou si představte větší bublinu a tou je zóna stresu. Místo, kde když se ocitneme, tak řešíme věci, které nás paralyzují a jsme plní obav a stresu. Tento pocit může mnoho z nás cítit jako napětí u srdce, v žaludku, v ramenou, šíji… A to hodně lidí zastaví a raději neudělají žádnou aktivitu. 

Mezi těmito dvěma zónami je zóna učení. Prostor, který nás trochu stresuje, ale nezastaví nás. 

Abychom byli co nejvíce připraveni na nějaké šílenější období jako je třeba teď, tak pomáhá co nejvíce a nejčastěji zůstávat v zóně učení. Kde to je sice trošku nepříjemné, je to něco nového, ale žádný extrém. 

V tom mi obrovsky pomáhá jeden důležitý návyk. Dělat každý den jednu věc jinak. Třeba jít jinou cestou do práce. Zkusit si vyčistit zuby druhou rukou. Zavolat zákazníkovi jenom tak bez cíle prodat. Bavit se jinak s kolegou. Pustit si jinou písničku. Přečíst si knihu z jiného žánru. Zkusit jet autem bez navigace, pokud zrovna nespěchám. Zkrátka si najít věci, které vás nevystresují, ale jsou mimo zónu komfortu. . 

Když se vrátím k tomu autu. Mnoho z vás si už nedokáže představit jet bez navigace. Sednu do auta a automaticky hned zapínám navigaci. A jet někam podle cedulí? Pfff. Cedule? Nepředstavitelné. 

Vážně to někdy vyzkoušejte, pokud nebudete pospíchat a bude jedno pokud dorazíte třeba o 15 minut později. Nejhorší věc, která se může stát, je, že špatně odbočíte. Díky tomu možná najdete novou cestu a nebo se někde otočíte. 🙂 

Pokud byste ale zrovna pospíchali na schůzku, kde máte být za 25 minut, navigace vám ukazuje 24 minut a vy byste vypnuli navigaci, tak už se nejspíš dostanete do stresové situace. A to by nemuselo dopadnout dobře, pokud neznáte cestu jako své boty. 

Ale pokud ten prostor máte, zkoušejte dělat věci jinak. Cíleně. Když půjdete do restaurace nebo si objednáváte jídlo domů, zkuste místo vašeho oblíbeného řízku nebo Bún bò Nam Bộ dát něco, co neznáte. Možná si řeknete, v čem mi může tahle drobná změna pomoci s adaptací na změny v byznysu?

Zkuste to a uvidíte sami. Změnu pocítíte už po pár týdnech, kdy najednou zjistíte, že jste dojeli bez navigace, že můžete zavolat zákazníkovi trochu jinak, že si zvládnete vyčistit zuby druhou rukou, i kdybyste měli sádru na té šikovnější ruce… A uvidíte, že existují i jiná řešení než ty, které znáte. Mozek si to začne pamatovat, přeprogramujete ho a jakmile přijde nová stresová situace nebo změna, na kterou se budete potřebovat rychle adaptovat, tak už to nebude takový problém. 

Takže za mě jeden velký tip. Až si příště budete vybírat jídlo, zkuste sáhnout po něčem, co jste ještě nejedli. Zkuste si vyčistit zuby druhou rukou. Zkoušejte dělat věci jinak, když nejde o nic velkého. 🙂 

Uvidíte sami, že vám to pomůže i v těch stresovějších a těžších situacích, která nás asi ještě čekají. 

Ať se vám daří

Petr

Co je nejdůležitější při startu firmy

Jak začít s podnikáním? Na to existuje mnoho rad a postupů, jak to dělat a naopak jak to nedělat. Já mám pro vás jen jednu radu. Podle mě tu nejdůležitější. Jednu věc, nad kterou byste se měli zamyslet než s podnikáním začnete.

Když se někdo rozhodne, že chce začít podnikat a rozvíjet novou firmu, nové podnikání, tak jsou to velmi často lidé, kteří už mají zkušenosti a ví, jak firmu rozvíjet a ví, co má být výsledkem. Každá zkušenost je rozhodně skvělým benefitem, který se v podnikání hodí víc než dost. Nicméně se už nezamýšlí nad otázkou proč. „Proč by měla firma fungovat?“ Víte to? Víte, proč existuje vaše firma? Co je jejím posláním? Doporučuji si sednout a na tuto otázku si odpovědět. 

Jakmile budu vědět, proč má firma existuje, proč podnikám (kromě výdělku), tak je to jeden z klíčů prodeje vašeho produktu, služby nebo navázání spolupráce. Představte si, že přijdete za potenciálním klientem a on se vás zeptá „Proč bych si měl vybrat zrovna vás?“ A to je otázka, na kterou bych měl mít vždy odpověď.

Aby majitel nebrzdil firmu

Jako podnikatelé, majitelé či ředitelé si nejspíš často kladete otázku „Jak dále rozvíjet svoji firmu? Jak zvýšit její výkon?“ Já jako podnikatel jsem si tuto otázku pokládal opakovaně. Musel jsem si přiznat jednu zásadní věc. Největší překážkou v rozvoji firmy jsem byl já jako majitel a můj způsob řízení firmy.

Firma se nějakým způsobem vyvíjela a jak se vyvíjela firma, tak i já a můj způsob řízení. Prošel jsem si čtyřmi fázemi. První z nich byla role kontrolora. Nedával jsem svým zaměstnancům moc prostoru a neustále jsem kontroloval dodržování pravidel a naplňování úkolů. Z této fáze jsem se přehoupl do fáze koordinátora. Zde už byl nastavený nějaký cíl a dodržování dílčích cílů, obratu a zisku. 

Z koordinátora jsem se dostal do role motivátora. Už jsem více spolupracoval s týmem a pracovali jsme spolu na naplňování společné vize. Poslední fází, do které by se měl dostat každý majitel, je delegování. Zde už jsme předal klíčové kompetence na své hlavní lidi a zabýval jsem se jejich osobním rozvojem. Tak aby byli schopni co nejlépe své role zvládnout. 

V jaké fázi se nacházíte vy? Jaký způsob řízení používáte? 

Pokud se nenacházíte na samém konci vývoje, zaměřte se na to, jak se můžete přehoupnout do další fáze. Je to jednoduché. 

V první fázi, fázi kontrolora, je důležité si vyjasnit vzájemné očekávání a formu spolupráce s lidmi. V následující fázi koordinátora se snažte dát do souladu firemní a osobní cíle a mít jasný obchodní plán. Ve fázi motivátora je důležité mít jasně stanovenou vizi rozvoje firmy a umět ji předat do týmu. Tým nechat, ať ho naplňuje svojí cestou. V poslední fázi je rozhodující mít definované role a jejich kompetence. Předat je na klíčové lidi a zabývat se rozvojem jednotlivých nositelů, tak aby je zvládli co nejlépe.

Díky těmto krokům si uvolníte ruce a skutečně se stanete stratégem a vizionářem vlastní firmy. To zní dobře, nemyslíte? 

Ať se vám daří

Libor

Jak si udržet energii v podnikání

Asi se vám už někdy stalo, jak při podnikání nebo při práci, že jste měli málo energie. A kafe ani energeťák vás už nenakoply. A co teď? V takovém případě je nejspíš problém v zaměření pozornosti. Záleží, do kterých aktivit svou energii vkládáme. Buď nám činnost energii vrací a nebo nám ji naopak bere.

Jednou z věcí, ve kterých člověk hodně ztrácí energii, jsou konflikty a ve vyhrocených emocích. 

Naopak když si jde člověk odpočinout, zasportovat a nebo dělá nějakou tvůrčí činnost, tak mu to energii zase dobíjí. 

Pokud nastane situace, kdy cítím, že mi energie odchází, tak se snažím se zastavit a zamyslet se…. 

Je dobré udělat si seznam hlavních činností. Podívat se, které mě opravdu nabíjejí a které mi tu energii berou. Činnosti, které mi energii berou se snažím vypustit, nedělat nebo delegovat na někoho jiného. Naopak činnosti, které mě nabíjejí si cíleně jdu užít. 

To je to, co vám chci doporučit. Zastavit se, zamyslet se, co vám bere energii a to ze svého života vyloučit. Pak mám energie dost a jsem se životem spokojen. 

Ať se vám daří. 

Libor

Jak chodit spát s čistou hlavou

Rád bych se s vámi podělil o něco, co mi zefektivňuje plánování času a aktivit. Je to věc, ke které mě dovedl můj osobní kouč Libor Zinkaizl, kterého znáte jako partnera Školícího centra JL. Věřím tomu, že to využijete i vy a vaše plánování bude efektivnější než doposud.

Stalo se vám někdy, že jste si na konci dne řekli „Ty jo, já mám zase takových úkolů, nesmím na něco zapomenout“ Chtěli jste jít spát, ale ono to nešlo. Možná se vám taky stalo, že jste si museli uvolnit dva tři dny jenom na to, abyste si vyčistili maily a přeplánovali své úkoly, protože jste některé nestihli.

To se prostě občas stane. Sám jsem s tím měl bohaté zkušenosti 🙁 Naštěstí se mi to děje čím dál tím méně. Myslím, že to znáte. Přijde něco nečekaného a naruší vám to celý den nebo vám chybí následný krok. 

Dřív když jsem se snažil usnout, bylo to hodně těžké. Hlava pořád pracovala a generovala různé myšlenky. V tom mě zachránil Libor. Přivedl mě ke skvělému návyku, který se už pro mě stal rituálem. Jako máme všichni naučené to, že se ráno jdou čistit zuby, já nejdu spát aniž bych vynechal tuto věc. 

Říkám mu sumář dne. 

Bude to možná znít jednoduše, ale to, co to přináší, je fantastické a osvobozující. A jak se svým sumářem pracuji? 

Jako první si otevřu svůj sumář dne, kde vidím své 3 priority, které jsem chtěl ten den dělat. Podívám se, jestli jsem je opravdu udělal, jestli jsem na nich měl koncentraci. Pokud se mi něco nepodařilo, nestihl jsem to nebo jsem dokonce zapomněl, okamžitě to přeplánuji. Ne jindy. Hned. 

Vezmu si svůj kalendář a podívám se, jaké jsem měl schůzky a aktivity. Nad každou z nich se zamyslím. „Proběhla? Jaký byl výstup? Není třeba návazná akce? Jaká tam byla zkušenost?“ Stačí v krátkosti. 

Ve svém sumáři mám jednu věc navíc. Takovou pro sebe. Plánuji 3+1 priority. Ta +1 je jen pro mě. Věc, kdy se snažím být na sebe laskavý. Snažím se tam mít vždy něco, na co se ten den těším. Ideálně něco nepracovního. Jsou tam věci třeba jako dát si doutník na terase, těšit se až si pohraju se synem… Někdo si rád dá třeba skleničku dobrého vína, procházku v přírodě nebo si dopřeje meditaci. Cokoliv, co pro vás bude odměnou. 

Při té mé +1 prioritě se zastavím a říkám si „Opravdu jsem ji prožil? Byl jsem přítomný? Nedělal jsem to jenom jako úkol? Byla to pro mě ta odměna?“ To mi skvěle pomáhá. Každý den se těším a užívám odměny, které jsem si tam dal. 

Věřím , že díky tomuto sumáři se vám bude lépe spát a nestane se vám už to, že byste si museli vyhradit 3 dny na přeplánování aktivit. Děláte to kontinuálně a díky tomu krásně uvolníte mysl. Toto je za mě asi nejlepší věc, kterou jsem za poslední dobu u sebe našel a změnil. 

Honza

Z role živnostníka na majitele firmy

Největší umění je překlopit se z role živnostníka, kde v podstatě řeším všechno, do role majitele firmy, kdy začínáte firmu jen strategicky řídit. Vzniká ve firmě management a další pozice. Každý má nadefinované pravomoce a kompetence a majitel jim do nich nezasahuje.

Každá firma prochází 3 základními vývojovými fázemi

  1. Mám dobrou myšlenku, mám dobrý nápad a jdeme ho prodat.
  2. Umím se prosadit na trhu. Zjišťuji, že se mi hrnou objednávky.
  3. Nabírám lidi. Vytvářím systém, management a deleguju aktivity. 

Když se dostanu do firmy, tak sleduji, jak řídí majitel své podřízené. Zda využívá direktivní nebo liberální styl vedení, jestli zadává úkoly srozumitelně a jasně a zda řídí lidi v souladu s vizí a strategií dané firmy.  

Jestli jste právě ve fázi růstu, kdy pomalu překlápíte svou roli do role majitele a nebo už v ní jste, ale chodíte domu strhaní a bez energie, tak se připojte na online workshop, kde se setkáte s dalšími majiteli firem a společně se inspirujte a načerpejte energii do dalších kroků.

Jak se udržet na trhu a nezkrachovat

Důležité je koukat na firmu z nadhledu. Dívám se na ni jako na dům. Každý dům, aby dobře fungoval musí mít základy - hodnoty a kulturu. Také musí mít obvodové zdivo. Stěny reprezentují lidé, bez kterých nejde dělat business, dále procesy, díky kterým organizujeme lidi k dosažení výsledků, finance, které nám musí přinášet zisky a v neposlední řadě musíme něco prodávat ​

Stalo se nám, že jsem měl pár let za sebou ve firmě malé zisky. I přesto, že nám obrat rostl. Začali jsme hledat problém. Zjistili jsme, že vůbec neřídíme obchod a že se změnil trh a my na tu změnu vůbec nereagovali. 

I když nám to několik let šlo, tak jsme zjistili, že musíme jinak hodnotit lidi a pracovat s jejich motivací. Dokonce se nás lidé ptali, co je naším smyslem, co nabízíme? Ukázalo se, že to neví ani naši lidé. 

Začali jsme pracovat na vizi, strategii a plánování. Pracovali jsme na tom 2 – 3 roky. Byla to obrovská zkušenost. Měli jsme dvě možnosti. Buď pokračovat v tom, jak jsme to dělali a téměř nevydělávat, anebo to celé otočit. Nakonec se nám podařilo z 0,5% zisku dosáhnout na 9%, což byl v té době dvojnásob průměru v tomto odvětví.Třeba najdete z mojí zkušenosti inspiraci i pro sebe.

Proč od vás odcházejí klíčoví lidé?

Řešíte ve svém podnikání odchod klíčových lidí, kteří mají plno zkušeností a vaše know how? Není tajemstvím, že firma stojí na klíčových lidech. V dnešní době již nestačí zaměstnancům dobré finanční ohodnocení a dlouhá řada benefitů. Možná vás i překvapí, co bývá častým důvodem odchodu. Nejvíce závisí na pocitu, který váš zaměstnanec ve vaší firmě každý den má. Jedná se o něco neuchopitelného a neviditelného ale přesto o něco velmi důležitého, a každý zaměstnanec to dokáže vyhodnotit - zda má pocit dobrý nebo špatný.

K vyhodnocení situace ve vaší firmě vám postačí 5 oblastí, které ohodnotíte na stupnici od 0 do 10, přičemž 0 je nejnižší hodnota a 10 nejvyšší. 

  1. Mají vaši zaměstnanci jasně definovanou roli a stanovené kompetence, o čem mohou a nemohou rozhodovat? Nebo spíše zaměstnancům do práce zasahujete a omezujete je? 
  2. Cítí se u vás zaměstnanci v bezpečí? Znají požadovaný výsledek své práce a ví kam firma směřuje? Nebo neustále měníte pravidla a strategii firmy? 
  3. Mají vaši zaměstnanci stoprocentní vliv na dosažení výsledků své práce, který od nich očekáváte? Nebo je řídíte a říkáte jim, jak to mají dělat? 
  4. Jak se cítí lidé ve vztazích, kterou jsou ve vaší firmě? Mohou ostatním důvěřovat, že je nepomlouvají a neintrikují? 
  5. Jsou za výsledky své práce lidi férově doceněni a chváleni? Nebo jedete v modu, ať udělají cokoliv, tak za to nejsou nijak doceněni? 

Pokud jste si na všechny oblasti upřímně odpověděli a sečetli body dohromady, tak jste právě dostali odpověď na otázku, zda od vás mohou klíčoví lidé odcházet. Pokud se podíváte na oblast s nejnižším počtem bodů, je to právě ta oblast, na které je potřeba zapracovat a docílit tak větší spokojenosti zaměstnanců a jejich udržení.

Jak se vyhnout osobnímu vyhoření?

Jako konzultant se často potkávám s majiteli různých firem, kteří řeší osobní vyhoření, ztrátu motivace či energie. V takové situaci je nejdůležitější si odpovědět na otázku:

Co je příčinou osobního vyhoření? Ztráty energie? Či ztráty motivace? 

Často se setkávám s lidmi, kteří svou práci milují, baví je a naplňuje. V tomto případě je téměř nemožné, aby došlo k jejich osobnímu vyhoření. Svým klientům radím – Budujte svou firmu, ale nepracujte. Práci přenechte svým zaměstnancům. Vy si užívejte vyvážený život a odpočívejte. 

Pokud vás ale osobní vyhoření zasáhne, doporučuji si odpovědět na 3 zásadní otázky:

Mám opravdu dělat práci, kterou dělám? 

Znám skutečně svůj talent? 

Které činnosti mi dobíjejí energii? 

Dalším tipem pro vás, jak se vyhnout vyhoření, je stanovení týdenních priorit. Každý týden se zaměřte pouze na 3 priority či úkoly a dokončete je. 

Rád používám rčení

„Jezme do polosyta, pijme do polopita, pracujeme, dokud nám to přináší radost a vyjdou nám naplno léta.“

Co odlišuje úspěšné firmy? A jak to najít?

Jak se pozná úspěšná firma? V čem se liší od té méně úspěšné? Kam nasměrovat vývoj své firmy? Jak se odlišit od konkurence? Jsou vám tyto otázky blízké? Úspěšnost firmy se dá hodnotit z různých úhlů pohledu. Je možné úspěšnost vyhodnotit podle velikosti obratu, velikosti zisku, počtu zaměstnanců, poboček po celém světě, podle společenské prospěšnosti, podle inovativnosti společnosti... a podle dalších hledisek.

Pokud se chceme odlišit od konkurence, je potřeba začít dělat vizi jinak. Musíte si vyjasnit, jakým směrem kráčíte a kam chcete dojít. 

To, co dělá firmu úspěšnou bez ohledu na to, zda je velká nebo malá, s tradicí nebo chvilku na trhu, je síla její vize. Představa, kde chce firma být v horizontu 3 let. 

Mít silnou vizi znamená, mít silnou budoucnost. Tím se snažte řídit a nezapomínejte si stanovit jasnou vizi. Protože cesta bez cíle a cíl bez cesty neexistuje. 

Pokud stále tápete nad svou vizí, mám pro vás jeden tip. Vypněte si všechna zařízení nebo je uložte do šuplíku a běžte meditovat nebo se běžte projít do přírody nebo vyšplhejte na nějaký kopec… zkrátka udělejte cokoliv, kde budete mít otevřenou mysl. Vize vám hned neskočí do hlavy lusknutím prstů, ale chce to trpělivost a vše potřebuje uzrát.

Provozní bullshit. Jaké jsou klíčové činnosti majitele úspěšné firmy?

Jste majitelem nebo ředitelem firmy a máte za sebou náročný pracovní den? Jste unavený a vyčerpaný? Víte, že byste se takto nemusel cítit? Ukážeme vám jednoduchý návod, jak odcházet z práce plný energie a těšit se na další den.

  1. krok – Uvařte si kávu nebo čaj.
  2. krok – Vezměte si papír nebo notebook. 
  3. krok – Vytvořte si seznam činností, které děláte, o čem rozhodujete a do kterých činností zasahujete.
  4. krok – Seznam činností si teď roztřiďte do tří kategorií:  
    1. kategorie – strategické činnosti
    2. kategorie – obchodní činnosti 
    3. kategorie – operativní činnosti
  5. Mezi těmito třemi kategoriemi udělejte poměr.

Jako správný majitel či ředitel úspěšné firmy byste měl dosáhnout poměru 70-20-10. Tedy 70 % činností by mělo připadat ke strategickým činnostem, 20 % činností by měly tvořit obchodní činnosti  a 10 % operativní činnosti. 

Dosáhl jste takového poměru? Gratuluji vám. 

Pokud tomu tak není, nezoufejte. Už jen toto zamyšlení může být impuls ke změně. Jaké činnosti byste měl dělat, tak abyste na konci dne byl plný síly a radosti a těšil se na další pracovní den.

Zadejte svůj e-mail a získejte e-book

Vaše osobní údaje (jméno a e-mailová adresa) jsou v bezpečí. Budou zpracovány podle zásad ochrany osobních údajů, které vycházejí z české a evropské legislativy. Stisknutím tlačítka dáváte souhlas s tímto zpracováním potřebným pro zaslání e-booku a dalších e-mailů od Školícího centra Jana Laibla, které se budou týkat obchodních tipů a osobního rozvoje. Svůj souhlas můžete kdykoli odvolat kliknutím na tlačítko ODHLÁSIT v každém zaslaném e-mailu.