...
📅 Vypsali jsme pro vás

Máte dotaz? Chcete poradit?

Jsme online

Po–Pá: 8.00–19.00
Strategický leadership z pozice majitele

Strategický leadership z pozice majitele

Jaké je tajemství úspěšných firem? Kterými principy se jako majitel nebo manažer řídit, abych dlouhodobě dosahoval ve firmě 1+1=3?
Jaké je tajemství úspěšných firem? Kterými principy se jako majitel nebo manažer řídit, abych dlouhodobě dosahoval ve firmě 1+1=3?

Leadeři a strategie, strategie a leadeři. Dvě spojené nádoby, které by měly společně fungovat v perfektní balanci, protože vedou firmu k růstu. Nemusíte být největším hráčem, nemusíte mít největší tržní podíl nebo mít možnost určovat cenu svých výrobků na trhu. Důležité je se hlavně posouvat dál. Krok po kroku. Jak na to? 

Tajemství úspěšných firem nebo známý fakt?

Úspěšné firmy musí umět pracovat s lidským potenciálem svých zaměstnanců na maximum. Lidi ve firmě neplatíte za jejich přítomnost v práci, ale za to, jak využívají své dovednosti, do jaké míry mají inovativní myšlení, jak moc jsou ochotni riskovat a jít po nových neprobádaných cestách.

Dalším faktorem úspěchu je umět nejen rychle a efektivně vyvíjet nové výrobky, ale především je efektivně uvést na trh. Vědět, jak pracovat s prodejními kanály, mít jasnou prodejní strategii, marketing a komunikaci se zákazníky.

Majitel, manažer, leader?

Jaký je rozdíl mezi majitelem v roli manažera a majitelem v roli leadera?

Zjednodušeně řečeno – leader má vždy jasnou vizi, ke které směřuje a manažer řídí agendu strategického řízení jako proces. Manažeři a jejich týmy dodávají často výsledek 1+1=2 tzn. dodají to, co se od nich očekává, což není nijak špatně. Leader však vede tým, který dodá výsledek a předčí očekávání samotného zadavatele tedy 1+1=3.

Principy strategického leadershipu

V roce 2019 vedli v PricewaterhouseCoopers rozsáhlou studii s 6 000 vedoucími pracovníky, kde využili metodiku výzkumu vyvinutou Rookeem a Torbertem (2005). Respondentům pokládali řadu otevřených otázek, přičemž odpovědi odhalovaly vůdcovské schopnosti. Po analyzování odpovědí s cílem určit, kteří typy vůdců jsou těmi nejvýraznějšími, se k velkému překvapení ukázalo, že pouze 8 % respondentů je tzv. strategickými leadery a těmi, kdo dokáží efektivně vést transformační procesy ve firmě.

Desatero strategických leaderů

Jak má tedy strategický leader vypadat? Za co všechno je zodpovědný a jaké by měl mít charakteristiky? 

  • Rozdělovat odpovědnost.
  • Upřímnost a otevřenost ve sdílení informací. 
  • Otevírat více cest, utvářet a testovat myšlenky a nápady.
  • Vytvářet bezpečný prostor pro selhání.
  • Poskytovat přístup k dalším stratégům.
  • Rozvíjet příležitosti pro učení založené na zkušenostech.
  • Najímat lidi za účelem transformace.
  • Oddat se své práci (dávat do ní celé své „já“, ne však v egoistickém slova smyslu).
  •  Nacházet si čas na reflexi a zamyšlení.
  •  Připouštět, že rozvoj vedoucí pozice je nikdy nekončící praxe.

Byznys je týmový sport, tak kde jsou pravidla? 

Stejně jako každý jiný tým, i ten váš by měl mít určitá pravidla. Stanovte si tedy především podmínky, za kterých chcete spolupracovat, jasně si specifikujte zadání a vytvořte podmínky pro samostatnost. Je až neuvěřitelné, jakou sílu má autonomie v týmu a paradoxně vytváří pevnější vazby mezi jednotlivci. (S tímto pomáhá Petr Bernadič na svém workshopu)

Zamyšlení pro vás

  1. Do jaké míry rozdělujete a delegujete rozhodování a odpovědnost mezi ostatní leadery? Proč / v čem je to přínosné?
  2. Do jaké míry jste upřímní a otevření ve sdílení informací s druhými? Jaký je poslední případ, který mohou ostatní potvrdit?
  3. Do jaké míry se vám daří otevírat více cest, které umožňují a napomáhají přinášet a rozvíjet nové myšlenky a nápady a testovat je?
  4. Do jaké míry vytváříte bezpečný prostor pro selhání? Jak to druzí poznají a vnímají? K čemu vede to, když lidé takový bezpečný prostor mají či nemají?
  5. Do jaké míry poskytujete ostatním přístup k dalším stratégům? Kdy a za jakých okolností se tak stalo naposled?
  6. Do jaké míry rozvíjíte příležitosti pro učení založené na zkušenostech? Jaký příklad mohu uvést z poslední doby? K čemu to přispělo?
  7. Do jaké míry získáváte a daří se vám získávat lidi pro změnu a transformaci? Kdo je toho důkazem v mém okolí? O jakou hlubší změnu v takovém případě šlo?
  8. Do jaké míry jste oddáni své práci jako strategický leader? Čím toto mohu doložit? Jaká jsou má měřítka této oddanosti?
  9. Do jaké míry si nacházíte čas k reflexi a zamyšlení? Kdy jsem se naposled zastavil a zamyslel se? Mám pravidelný čas na reflexi zanesen ve svém diáři a rozvrhu?
  10. Do jaké míry je rozvoj vůdcovství a mých leaderských schopností a dovedností už uzavřen či může pokračovat? Jaké mám důkazy, že je to (pro mě) nekončící praxe? Jak to mohou v můj prospěch dosvědčit druzí v mém pracovním okolí?

Není to na jednoho člověka moc? 

Pořád dokola omílaná motivace, strategické vedení, leadership a další superlativy, který by měl správný leader mít. Jak toho ale dosáhnout? Jak pracovat s motivací svých lidí jako leader, aby dosahovali výsledků 1+1=3?

  • 1. Mějte jasno v zadání, čeho chcete dosáhnout? A buďte specifičtí: do dvou let máme vybudovaný tým, který umí uvádět nové výrobky s lehkostí na trh.
  • 2. Vyberte ze svého týmu člověka, který má největší potenciál pro splnění zadání, tzn. přijde s neotřelým řešením a je ochoten riskovat, zbavte ho provozního bulls*itu.
  • 3. Nechte ho sestavit tým, do kterého si vybere lidi, kterým věří, se kterými se mu bude dobře spolupracovat a dosahovat výsledků.
  • 4. Ať zpracují postup a konkrétní plán, jak výsledku dosáhnou.
  • 5. Domluvte si s nimi rozpočet a potřebné zdroje, stanovte časový limit na dodání řešení.
  • 6. Nechte je konat a nastavte reporting.
  • 7. Nechte jim otevřené dveře, pokud se potřebují poradit.
  • 8. Důvěřujte jim.

Možná si říkáte, že takové lidi ve firmě nemáte. Otázka zní „znáte své lidi a jejich potenciál? Víte, co umí a co dokážou v kladném slova smyslu? Má každý člověk ve firmě svůj osobní rozvojový plán?“

Role strategického leadera není jen ve stanovení vize, obchodního cíle a strategie, jak všeho dosáhnout, ale znát své lidi a umět pracovat s jejich potenciálem. Není otázkou, kolik máte ve firmě různých technologií, aplikací, komunikačních nástrojů, projektového softwaru, ale jak efektivně s nimi umí vaši zaměstnanci pracovat a vytěžovat je. (Efektivní online nástroje jsme vám ukazovali na webináři. Mrkněte na záznam.)

Vedete své kolegy k samostatnosti a odpovědnosti? Nebo vše rozhodujete sami a sami si všechno raději odpracujete než delegujete? 

Jak dál?

Společně s námi, s našimi specialisty z Každý Prodává identifikujeme potenciál vaší firmy a vaše možnosti rozvoje v různých oblastech. Společně vytvoříme plán rozvoje pro každého zaměstnance, podíváme se, jak máte nastavenou spolupráci a procesy. Následně vám navrhneme změny, konkrétní plán kroků v čase, a to vše společně implementujeme do praxe. 

Na podnikání nejste sami. Nezávazně nás kontaktujte a společně můžeme vykročit vpřed vyšším výsledkům a strategickým rozhodnutím. 

Libor Zinkaizl

Sdílejte článek s přáteli

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Autor článku

Specialista na strategické řízení, rozvoj leadershipu a time management

Máte dotaz? Chcete s něčím poradit?

Jsme tu pro vás. Můžete nám zavolat nebo napsat e-mail a určitě to společně vyřešíme.

Články, které by vás mohly zajímat

V novém díle #janicnechci se dozvíte odpovědi na dvě otázky.  Jak na chaos v e-mailech?  Bez čeho si nedokážu představit ...
Povýšili vás ve firmě a vás teď čeká velká změna nejen v rámci vašich úkolů a zodpovědnosti, ale také fakt, ...
Přes dvě třetiny firem prohlašují, že se neobejdou bez inovací, byť mnohdy jde pouze o drobná vylepšení. Zároveň však velká ...

Každý může růst a s ním i jeho výsledky. Vyberte si, jak toho dosáhnete

Funkční tipy a návody od specialistů z oboru napasované přímo na váš konkrétní byznys. Proto je můžete aplikovat okamžitě.

Společně si definujeme cíle a strategii, která nám ukáže směr. Pomocí dílčích kroků je budeme plnit a v průběhu času vyhodnocovat.

Řešíme vaše konkrétní téma, na kterém se předem domluvíme a maximálně se na něj připravíme.

Online akce, které řeší aktuální témata se zajímavými hosty. Podívejte se i na předešlé.

Know how, které můžete čerpat postupně a kdykoliv se k němu vracet.

Tipy a návody pro obchod, vedení lidí a byznys.

Know how, které můžete čerpat postupně a kdykoliv se k němu vracet.

Tipy a návody pro obchod, vedení lidí a byznys.

Přihlaste se k odběru novinek a získejte navíc ZDARMA e-book na často kladenou otázku "Jak prodat i s vyšší cenou"

Každý týden se můžete těšit na rady a tipy ze světa obchodu a podnikání, které vás budou posouvat k lepším výsledkům. E-book je skvělým začátkem pro tvorbu prodejní strategie, ve které se zákazník nerozhoduje podle nejnižší ceny, ale na základě hodnoty, kterou on sám v produktu vidí.

Odeslaním formuláře se souhlasíte se zásadami zpracování osobních údajů.

Ještě než odejdete...

Připojte se k dalším 6095 majitelům firem, manažerům a obchodníkům, kteří odebírají naše novinky a tipy pro obchod a podnikání a posouvají je na novou úroveň.