...
⭐ NOVINKA

Máte dotaz? Chcete poradit?

Jsme online

Po–Pá: 8.00–18.00
Přechod z OSVČ na firmu: kdy se vyplatí a jak na to?

Přechod z OSVČ na firmu: kdy se vyplatí a jak na to?

Váš byznys roste? Možná nastal čas své podnikání místo živnosti rozjet pod hlavičkou s. r. o. Získáte tak větší ochranu proti dluhům i lepší pozici při vyjednávání. Přečtěte si tipy od poradenské společnosti Jake&James Accounting a zjistěte, komu se vyplatí přechod z OSVČ na firmu a jak změnu provést.
Váš byznys roste? Možná nastal čas své podnikání místo živnosti rozjet pod hlavičkou s. r. o. Získáte tak větší ochranu proti dluhům i lepší pozici při vyjednávání. Přečtěte si tipy od poradenské společnosti Jake&James Accounting a zjistěte, komu se vyplatí přechod z OSVČ na firmu a jak změnu provést.

OSVČ, nebo s. r. o.?

Živnostenské podnikání přináší několik nesporných výhod. Vyřízení živnosti je rychlé a levné, jednodušší situaci máte také při odvodech daní. OSVČ se však potýkají i s řadou nevýhod. Zásadní z nich je ručení vlastním majetkem. To znamená, že pokud se dostanete do dluhů, kromě firmy můžete přijít taky o střechu nad hlavou. Problém rovněž nastává, když chcete do podniku přizvat další lidi.

Podnikání formou s. r. o. znamená více administrativy. Státu navíc často odvedete na daních vyšší částky. Na své obchodní partnery však působíte profesionálněji – a po splacení základního kapitálu za dluhy společnosti neručíte osobním majetkem. Snadnější pozici máte i při podnikání s dalšími osobami nebo expanzi do zahraničí.

Kdy dává změna smysl?

Převod podnikání a založení společnosti se obvykle vyplatí, pokud:

  • hodláte podnikat s dalšími lidmi;
  • plánujete najmout zaměstnance;
  • chcete expandovat do zahraničí;
  • podnikáte v rizikovém odvětví;
  • se chystáte firmu v budoucnu prodat;
  • budujete důvěryhodnou image podniku.

Pokud převod zvažujete, přečtěte si také detailní srovnání OSVČ versus s.r.o.

Jak přejít z OSVČ na s.r.o.?

Rozhodli jste se pro změnu? Promyslete, jak převod fakticky uskutečníte – existují totiž 3 způsoby:

1.  Vklad podniku OSVČ do nové firmy

Původní obchodní závod (jak se dle zákona podnik správně označuje), můžete do vznikající s. r. o. vložit formou vkladu společníka. Díky tomu přejde majetek i závazky OSVČ na s. r. o. – nemusíte tedy tvořit nové smlouvy ani vyrovnávat obchodní vztahy. 

Bohužel jde o poměrně nákladné řešení, a to ze tří důvodů:

  • Abyste mohli podnik vložit do nové firmy, musíte si zaplatit znalce, který vklad odborně ocení.
  • Připlatíte si i za notáře, který s. r. o. zakládá. Jeho odměna se totiž počítá jako procento ze základního kapitálu společnosti – a ten vám kvůli vkladu vzroste.
  • Přestože nedochází k prodeji obchodního závodu, převod zpravidla mívá daňové dopady na straně OSVČ, které se týkají nejen daně z příjmů, ale také DPH.

2.  Odkup podniku OSVČ

Další možností je formální prodej podniku OSVČ. Nová firma, coby právnická osoba, uzavře kupní smlouvu s vámi, fyzickou osobou. Majetek a závazky původního podniku poté přejdou pod novou společnost.

Jde o poměrně rychlé řešení a ani v tomto případě nemusíte s obchodními partnery uzavírat nové smlouvy (obvykle je stačí o změně informovat, případně vytvořit smluvní dodatky).

Navíc nepotřebujete soudního znalce, cenu podniku si určujete sami. Podle zákona ji však musíte stanovit v „obvyklé výši“. To znamená, že podnik nemůžete odkoupit za symbolickou částku – je nezbytné ho ocenit tak, jako byste ho prodávali běžnému kupci.

Z této obchodní transakce (respektive základu daně z prodeje) kromě toho musíte odvést daň z příjmu, což celý převod prodraží.

3.  Postupný přechod z OSVČ na firmu

Poslední způsob převodu se v praxi používá nejčastěji. Založíte novou s. r. o. a nějakou dobu provozujete oba typy podnikání. Postupně vyrovnáváte své závazky jako OSVČ a utlumujete činnost – nové smlouvy pak uzavíráte již pod hlavičkou firmy.

Až vyřešíte všechny záležitosti spjaté s původní živností, svou činnost OSVČ oficiálně ukončíte a dále podnikáte pouze jako s. r. o.

Jde o rychlý a levný způsob jak změnit formu podnikání. Bohužel vás nemine vyšší administrativní zátěž, protože po určitou dobu spravujete dva podniky (včetně jejich účetnictví). Navíc musíte uzavřít nové smlouvy s obchodními partnery – závazky se totiž mezi oběma firmami nepřevádějí.

Potřebujete se změnou pomoci?

Pokud si na založení firmy sami netroufáte, kontaktujte Jake&James – vyřídí za vás veškeré formality, a navíc poradí, jak přechod úspěšně zvládnout.

Sdílejte článek s přáteli

Autor článku

Máte dotaz? Chcete s něčím poradit?

Jsme tu pro vás. Můžete nám zavolat nebo napsat e-mail a určitě to společně vyřešíme.

Články, které by vás mohly zajímat

Proč mít jednotný styl ve firmě  Představte si situaci, kdy jako klient jdete do firmy na jednání. Ve dveřích potkáte ...
Společná vize  Vize, mise, hodnoty jsou často omílanými tématy napříč všemi společnostmi. Kolik z nich je však jasně komunikují zaměstnancům ...
V novém rozhovoru se Petr Bernadič ptá specialisty na strategické vedení – Libora Zinkaizla. Rozhovor formou videa najdete na konci článku. ...

Každý může růst a s ním i jeho výsledky. Vyberte si, jak toho dosáhnete

Funkční tipy a návody od specialistů z oboru napasované přímo na váš konkrétní byznys. Proto je můžete aplikovat okamžitě.

Společně si definujeme cíle a strategii, která nám ukáže směr. Pomocí dílčích kroků je budeme plnit a v průběhu času vyhodnocovat.

Řešíme vaše konkrétní téma, na kterém se předem domluvíme a maximálně se na něj připravíme.

Online akce, které řeší aktuální témata se zajímavými hosty. Podívejte se i na předešlé.

Know how, které můžete čerpat postupně a kdykoliv se k němu vracet.

Tipy a návody pro obchod, vedení lidí a byznys.

Know how, které můžete čerpat postupně a kdykoliv se k němu vracet.

Tipy a návody pro obchod, vedení lidí a byznys.

Přihlaste se k odběru novinek a získejte navíc ZDARMA e-book na často kladenou otázku "Jak prodat i s vyšší cenou"

Každý týden se můžete těšit na rady a tipy ze světa obchodu a podnikání, které vás budou posouvat k lepším výsledkům. E-book je skvělým začátkem pro tvorbu prodejní strategie, ve které se zákazník nerozhoduje podle nejnižší ceny, ale na základě hodnoty, kterou on sám v produktu vidí.

Odeslaním formuláře se souhlasíte se zásadami zpracování osobních údajů.

Ještě než odejdete...

Připojte se k dalším 6648 majitelům firem, manažerům a obchodníkům, kteří odebírají naše novinky a tipy pro obchod a podnikání a získejte ebook cena versus hodnota.