fbpx

V obchodě se bez neverbální a verbální komunikace neobejdeme. A jako obchodníci bychom je obě měli ovládat dokonale.

Často se potkávám s mylnou představou, že komunikace je předností extrovertů. Není. Možná je to způsobené tím, že během ní působí uvolněněji, nebojí se používat gesta a jsou celkově otevřenější. Stejně důležité jsou ale i klid, rozvaha, naslouchání a rozmyšlení, než něco klientovi řeknete – tedy silné stránky, které najdete spíš u introvertů.

Na povaze opravdu tolik nezáleží a rozhodně není nutné se snažit změnit v někoho, kým ve skutečnosti nejste. Ukážu vám to na následujících tipech. Z vlastní zkušenosti vám poradím, jak naprosto jednoduše zlepšit vaši neverbální a verbální komunikaci, ať už se lidí za každou cenu straníte anebo se mezi nimi cítíte jako ryba ve vodě.

Dýchání do břicha

Bez ohledu na to, jestli jste introvert nebo extrovert, někdy se dostanete do situace, kdy jste nervózní. V první řadě je důležité se uklidnit. Nejlépe se uklidníte dýcháním, a to dýcháním do břicha. Zapojujete tím úplně jiné svaly, více se uvolníte, máte daleko více dechu a energie a celkově se zklidníte. Naučit se dýchat do břicha je podle mě základ.

Kontrola nad tělem

Další věcí je kontrola nad svým tělem. Jednou za čas se zkontrolujeme všichni. Ale my chceme z této občasné kontroly udělat návyk. Uvědomovat si svoje gesta, mimiku, držení těla při důležitém projevu, představování atd. Když to začnete trénovat, budete se kontrolovat častěji a nakonec to budete dělat automaticky. Můžete také pozorovat, jaké jsou reakce okolí na vaši neverbální komunikaci a přizpůsobit ji.

Být narovnaný

Základní a opravdu důležitá věc je být narovnaný. Při prezentování sebe nebo produktu buďte narovnaní a mluvte nahlas. To vám pomůže dostat dynamiku do toho, co říkáte, a budete působit sebevědoměji. Pozor, není to o tom být výřečný, ale mít dynamiku v projevu. Kdo si myslíte, že působí lépe: někdo shrbený, kdo mluví nejistě potichu nebo někdo, kdo je narovnaný a mluví sebevědomě nahlas?

Gesta

Mluvený projev doplňují gesta. Nejlépe působí otevřená gesta, tedy dlaně nahoru a ukazovat rukama, co říkáte. Přirozená gestikulace, nic křečovitého. Pozor na zaťaté pěsti, ruce pod stolem, ukazování, semknuté ruce, které značí vnitřní napjatost nebo ruce do stříšky – „já jsem tady nejlepší.“ Zkuste si na youtube pustit nějaké řečníky a pozorujte, jaká jejich neverbální komunikace je vám příjemná a jaká ne. V tomto případě je nejlepší učitel pozorování v praxi.

Kývání hlavou

Pokud je váš projev kladný nebo vyžadujete souhlas či podporu od ostatních, vyzkoušejte při svém mluveném projevu kývání hlavou. Za chvíli se k vašemu kývání přidají i vaši posluchači.

Aktivní poslech

V neposlední řadě je dobré druhému také naslouchat. Mám na mysli aktivní poslech, reagovat na to, co druhý říká. Aktivně rozvíjet rozhovor neverbální komunikací např. přikyvováním. Aktivní poslech můžete podpořit také verbálně, vyjádřením krátkého souhlasu, ale neskákejte druhému do řeči.

Tyto tipy můžete vyzkoušet hned na vaší příští schůzce. Vyberte si jeden a na ten se zaměřte – dýchejte do břicha, kontrolujte svoje tělo, narovnejte se, používejte gesta, kývání hlavou nebo aktivně poslouchejte. A poté si dejte zpětnou vazbu: vzpomeňte si, co a v jaké situaci jste udělali, co konkrétně se vám povedlo, kde vidíte „deltu“ – prostor pro zlepšení, a jaké další kroky z toho vyvozujete pro příště.

Přeju vám úspěšné obchody,
Honza

Strategické vedení firem a školení obchodníků a obchodních týmů

“Hlavním důvodem, proč předávám své zkušenosti, je snaha o zlepšení pohledu na profesi obchodníka a zvýšení kultury prodeje obecně. Obchodník je jednou z nejtěžších profesí, ale zároveň jednou z nejlepších, které si můžete vybrat.”

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Další články

Získejte e-book Jak prodat i s vyšší cenou

Pokud nenabízíte ten nejlevnější produkt na trhu, tak právě pro Vás je připravený e-book, kde se dozvíte, jak si nastavit svou prodejní strategii.

Školící centrum jsme založili s vizí předávat letité zkušenosti dalším obchodníkům, protože sami víme, jak bývá naše profese často obtížná a plná zádrhelů. Zakládáme si vždy na férovém přístupu a učíme ho všechny stejně naladěné lidi. Při našich školeních vycházíme nejenom z reálné praxe, ale i z psychologie prodeje, kterou využíváme každý den u našich zákazníků.

Školící centrum Jana Laibla

Každý Prodává, s.r.o.
Chudenická 1059/30, Hostivař, 102 00 Praha 10

IČ: 28129156
Spisová značka:
C 184321 vedená u Městského soudu v Praze

©2021 - Všechna práva vyhrazena | Školící centrum Jana Laibla

Zadejte svůj e-mail a získejte e-book

Vaše osobní údaje (jméno a e-mailová adresa) jsou v bezpečí. Budou zpracovány podle zásad ochrany osobních údajů, které vycházejí z české a evropské legislativy. Stisknutím tlačítka dáváte souhlas s tímto zpracováním potřebným pro zaslání e-booku a dalších e-mailů od Školícího centra Jana Laibla, které se budou týkat obchodních tipů a osobního rozvoje. Svůj souhlas můžete kdykoli odvolat kliknutím na tlačítko ODHLÁSIT v každém zaslaném e-mailu.