...
Poslední místa:

Máte dotaz? Chcete poradit?

Po–Pá: 8.00–19.00
Praktické tipy, jak v osobním i pracovním životě vylepšit neverbální a verbální komunikaci

Praktické tipy, jak v osobním i pracovním životě vylepšit neverbální a verbální komunikaci

V obchodě se bez neverbální a verbální komunikace neobejdeme. A jako obchodníci bychom je obě měli ovládat dokonale.
V obchodě se bez neverbální a verbální komunikace neobejdeme. A jako obchodníci bychom je obě měli ovládat dokonale.

Často se potkávám s mylnou představou, že komunikace je předností extrovertů. Není. Možná je to způsobené tím, že během ní působí uvolněněji, nebojí se používat gesta a jsou celkově otevřenější. Stejně důležité jsou ale i klid, rozvaha, naslouchání a rozmyšlení, než něco klientovi řeknete – tedy silné stránky, které najdete spíš u introvertů.

Na povaze opravdu tolik nezáleží a rozhodně není nutné se snažit změnit v někoho, kým ve skutečnosti nejste. Ukážu vám to na následujících tipech. Z vlastní zkušenosti vám poradím, jak naprosto jednoduše zlepšit vaši neverbální a verbální komunikaci, ať už se lidí za každou cenu straníte, anebo se mezi nimi cítíte jako ryba ve vodě.

Dýchání do břicha

Bez ohledu na to, jestli jste introvert nebo extrovert, někdy se dostanete do situace, kdy jste nervózní. V první řadě je důležité se uklidnit. Nejlépe se uklidníte dýcháním, a to dýcháním do břicha. Zapojujete tím úplně jiné svaly, více se uvolníte, máte daleko více dechu a energie a celkově se zklidníte. Naučit se dýchat do břicha, je podle mě základ.

Kontrola nad tělem

Další věcí je kontrola nad svým tělem. Jednou za čas se zkontrolujeme všichni. Ale my chceme z této občasné kontroly udělat návyk. Uvědomovat si svoje gesta, mimiku, držení těla při důležitém projevu, představování atd. Když to začnete trénovat, budete se kontrolovat častěji a nakonec to budete dělat automaticky. Můžete také pozorovat, jaké jsou reakce okolí na vaši neverbální komunikaci a přizpůsobit ji.

Být narovnaný

Základní a opravdu důležitá věc je být narovnaný. Při prezentování sebe nebo produktu buďte narovnaní a mluvte nahlas. To vám pomůže dostat dynamiku do toho, co říkáte, a budete působit sebevědoměji. Pozor, není to o tom být výřečný, ale mít dynamiku v projevu. Kdo si myslíte, že působí lépe: někdo shrbený, kdo mluví nejistě potichu nebo někdo, kdo je narovnaný a mluví sebevědomě nahlas?

Gesta

Mluvený projev doplňují gesta. Nejlépe působí otevřená gesta, tedy dlaně nahoru a ukazovat rukama, co říkáte. Přirozená gestikulace, nic křečovitého. Pozor na zaťaté pěsti, ruce pod stolem, ukazování, semknuté ruce, které značí vnitřní napjatost nebo ruce do stříšky – „já jsem tady nejlepší.“ Zkuste si na youtube pustit nějaké řečníky a pozorujte, jaká jejich neverbální komunikace je vám příjemná a jaká ne. V tomto případě je nejlepší učitel pozorování v praxi.

Kývání hlavou

Pokud je váš projev kladný nebo vyžadujete souhlas či podporu od ostatních, vyzkoušejte při svém mluveném projevu kývání hlavou. Za chvíli se k vašemu kývání přidají i vaši posluchači.

Aktivní poslech

V neposlední řadě je dobré druhému také naslouchat. Mám na mysli aktivní poslech, reagovat na to, co druhý říká. Aktivně rozvíjet rozhovor neverbální komunikací např. přikyvováním. Aktivní poslech můžete podpořit také verbálně, vyjádřením krátkého souhlasu, ale neskákejte druhému do řeči.

Tyto tipy můžete vyzkoušet hned na vaší příští schůzce. Vyberte si jeden a na ten se zaměřte – dýchejte do břicha, kontrolujte svoje tělo, narovnejte se, používejte gesta, kývání hlavou nebo aktivně poslouchejte. A poté si dejte zpětnou vazbu: vzpomeňte si, co a v jaké situaci jste udělali, co konkrétně se vám povedlo, kde vidíte „deltu“ – prostor pro zlepšení, a jaké další kroky z toho vyvozujete pro příště.

Přeji úspěšné obchody

Honza Laibl

Sdílejte článek s přáteli

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Autor článku

Specialista na strategické vedení, obchodní strategie a zvyšování prodejů v týmu

Máte dotaz? Chcete s něčím poradit?

Jsme tu pro vás. Můžete nám zavolat nebo napsat e-mail a určitě to společně vyřešíme.

Články, které by vás mohly zajímat

Víte, že léto nemusí být nejslabším obchodním obdobím v roce? Víte, jak se argumentačně připravit na to, proč by měl ...
Syndrom vyhoření je výsledkem dlouhotrvajícího stresu, ztráty smyslu života, trvalého přetížení, chaosu a neuspořádaných vztahů. V dnešní uspěchané době orientované ...
Poptávka po zaměstnancích je opět na rekordní úrovni, a tak najít spolehlivého a pracovitého zaměstnance je nadlidský úkol. Kvalitní uchazeči ...

Každý může růst a s ním i jeho výsledky. Vyberte si, jak toho dosáhnete

Funkční tipy a návody od specialistů z oboru napasované přímo na váš konkrétní byznys. Proto je můžete aplikovat okamžitě.

Společně si definujeme cíle a strategii, která nám ukáže směr. Pomocí dílčích kroků je budeme plnit a v průběhu času vyhodnocovat.

Řešíme vaše konkrétní téma, na kterém se předem domluvíme a maximálně se na něj připravíme.

Online akce, které řeší aktuální témata se zajímavými hosty. Podívejte se i na předešlé.

Know how, které můžete čerpat postupně a kdykoliv se k němu vracet.

Tipy a návody pro obchod, vedení lidí a byznys.

Know how, které můžete čerpat postupně a kdykoliv se k němu vracet.

Tipy a návody pro obchod, vedení lidí a byznys.

Přihlaste se k odběru novinek a získejte navíc ZDARMA e-book na často kladenou otázku "Jak prodat i s vyšší cenou"

Každý týden se můžete těšit na rady a tipy ze světa obchodu a podnikání, které vás budou posouvat k lepším výsledkům. E-book je skvělým začátkem pro tvorbu prodejní strategie, ve které se zákazník nerozhoduje podle nejnižší ceny, ale na základě hodnoty, kterou on sám v produktu vidí.

Odeslaním formuláře se souhlasíte se zásadami zpracování osobních údajů.