...
Nejbližší workshop:
4 900 Kč
bez DPH

Máte dotaz? Chcete poradit?

Po–Pá: 8.00–19.00
Obchod vs. marketing. Co je důležitější?

Obchod vs. marketing. Co je důležitější?

Je důležitější marketing nebo obchod.Často ve firmách jsou boje na nože mezi těmito dvě odděleními. Kam je vhodné investovat více a kam méně.
Je důležitější marketing nebo obchod.Často ve firmách jsou boje na nože mezi těmito dvě odděleními. Kam je vhodné investovat více a kam méně.

Obchodní oddělení s marketingovým ne vždy spolu dokonale spolupracují. Někdy to jsou pomalu boje na nože, kdy jedno oddělení nadává na druhé a každý si hraje na svém písečku. Často je i marketingové oddělení prvním oddělením, kde se dělají škrty v rozpočtu, když je potřeba ušetřit. Je marketing zbytečný?

S marketingem mám díky mé agentuře velkou zkušenost. Stávalo se, že za námi přišli klienti a řekli: „Mám 20 tisíc měsíčně na online marketing, kolik mi garantujete, že prodám produktů?“

Jednoduše se to počítá. „Jeden proklik v reklamě stojí například 10 korun, tak já si jich koupím 2000. To mi musí přinést zákazníky.“ Nemusí a hlavně marketing není jen o proklicích. Každému by se nejvíce líbilo, aby něco virtuálního prodávalo za něj. Někdo něco nastaví, já do toho vložím drobné peníze, vy mi nosíte zákazky, a když přijdou, tak vám zaplatíme. 

Jak to tedy je s marketingem a obchodem v praxi

Povím vám příběh, na kterém je spolupráce obchodu a marketingu pěkně vidět. Rád nakupuji v obchodě Blažek. Mám tu značku rád. Jednou jsem přišel do jedné z jejich prodejen s jasným cílem. „Potřebuji koupit košili.“ Koukám tedy na košile a přišla ke mně prodavačka. Zkouším si různé košile, mezitím si se mnou prodavačka povídá a ukazuje mi nové obleky. Najednou stojím u kasy a platím za košili a dva nové obleky, pro které jsem si původně nepřišel. Otáčím hlavou a po straně na mě koukají vystavené boty. Prodavačka se na mě podívala a říká: „42 nebo 43?“ – „42“, odpovídám. Ke košili a dvoum oblekům nakonec přibyly boty. 

Pokud by zde byla průměrná prodavačka, koupil bych si jen tu košili a odešel, ale jelikož v tomto obchodě byla prodavačka velmi šikovná, tak jsem si kromě košile koupil i 2 obleky a boty. 

Každopádně kdyby Blažek nedělal marketing, který dělá, tak bych do obchodu ani nešel a koupil si košili někde jinde

Dobrý marketing zapříčiní to, že o vás zákazníci vědí. Dobrý marketing vám připraví půdu pro prodej. Ale prodat často musíte vy, vaše obchodní oddělení. Dělejte marketing, aby zákazníci otevřeli dveře od obchodu. Pak už je jen na vás, jestli vám stačí prodat jednu košili, nebo chcete prodat košili, 2 obleky a boty navíc. Pokud nechcete ani vy zůstat u košil, doražte na náš workshop jako jednotlivec, nebo si s námi domluvte workshop pro celý obchodní tým

Reálný obchod dělá obchodník. Těžko by mohlo marketingové oddělení nebo agentura garantovat počet prodaných košilí, pokud se obchodník bude šťourat v nose nebo nepozdraví zákazníka. Pokud by to u vás takhle vypadalo, tak váš zákazník půjde v lepším případě do jiné vaší prodejny. V horším případě ke konkurenci a možná se ještě zmíní svým známým. Proto doporučujeme mít vytvořený prodejní manuál, který má k dispozici každý obchodník v týmu, protože jeho používání zvyšuje výsledky a sjednocuje obchodní know how. Nezapomeňte na jeho pravidelnou revizi a aktualizaci.

Obchod a marketing jsou dvě spojené nádoby a dvě oddělené disciplíny, které na konzultacích a workshopech pomáhám ve firmách spojit v jeden celek, kdy všichni táhnou za jeden provaz.

Dobrá a špatná zpráva na závěr

Dobrá zpráva je, že marketing je mnohem víc než jen výkonnostní kampaně s prokliky. Navíc online marketing je takový náš druhý život, který pomalu každý nosí ve své kapse a tráví v něm nějakou část dne. Což je super, protože vaše marketingové oddělení vám připraví takové prostředí, obsah a povědomí o vaší značce, že bude pro obchodní oddělení prodej v offline světě mnohem jednodušší. 

Špatná zpráva je ta, že stejně budete muset prodat vy nebo vaše obchodní oddělení. 

Máte svůj obchodní tým dostatečně připravený na prodej nejen košilí, ale i obleků a bot?

Ať se vám daří v offline i online světě

František Školník

Sdílejte článek s přáteli

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Autor článku

Specialista na komunikační koncepty a propojování obchodních cílů s marketingovými

Máte dotaz? Chcete s něčím poradit?

Jsme tu pro vás. Můžete nám zavolat nebo napsat e-mail a určitě to společně vyřešíme.

Články, které by vás mohly zajímat

Založil jsem podnikatelský inkubátor, ve kterém jsem pomáhal nadšencům nejrůznějších byznys nápadů s jejich realizací a správným nasměrováním, aby byl ...
Přesvědčení a domněnky, že se dobrý produkt prodá sám už snad pomalu mizí z hlav všech podnikatelů, startupů i eshopů. ...
Je všudypřítomný a neustále se zvyšuje. Útočí na vás ze všech stran. Nepolevuje. Nenechá vás vyspat. A když už na ...

Každý může růst a s ním i jeho výsledky. Vyberte si, jak toho dosáhnete

Funkční tipy a návody od specialistů z oboru napasované přímo na váš konkrétní byznys. Proto je můžete aplikovat okamžitě.

Společně si definujeme cíle a strategii, která nám ukáže směr. Pomocí dílčích kroků je budeme plnit a v průběhu času vyhodnocovat.

Řešíme vaše konkrétní téma, na kterém se předem domluvíme a maximálně se na něj připravíme.

Online akce, které řeší aktuální témata se zajímavými hosty. Podívejte se i na předešlé.

Know how, které můžete čerpat postupně a kdykoliv se k němu vracet.

Tipy a návody pro obchod, vedení lidí a byznys.

Know how, které můžete čerpat postupně a kdykoliv se k němu vracet.

Tipy a návody pro obchod, vedení lidí a byznys.

Přihlaste se k odběru novinek a získejte navíc ZDARMA e-book na často kladenou otázku "Jak prodat i s vyšší cenou"

Každý týden se můžete těšit na rady a tipy ze světa obchodu a podnikání, které vás budou posouvat k lepším výsledkům. E-book je skvělým začátkem pro tvorbu prodejní strategie, ve které se zákazník nerozhoduje podle nejnižší ceny, ale na základě hodnoty, kterou on sám v produktu vidí.

Odeslaním formuláře se souhlasíte se zásadami zpracování osobních údajů.