...
Poslední místa:

Máte dotaz? Chcete poradit?

Jsme online

Po–Pá: 8.00–19.00
Nejčastější obavy obchodníků

Nejčastější obavy obchodníků

Nejhorší obavy obchodních zástupců. Strach z odmítnutí, obava ze selhání, strach z neznáma, obava z nedostatku zkušeností… Jak je překonat?
Nejhorší obavy obchodních zástupců. Strach z odmítnutí, obava ze selhání, strach z neznáma, obava z nedostatku zkušeností… Jak je překonat?

To, jaké máme pracovní úspěchy a jak se nám daří, ovlivňuje sebedůvěra. A to z velké části. Pomáhá nám v překonávání překážek, které se nám staví do cesty k úspěchu. Jako obchodníci řešíme dennodenně několik námitek při domlouvání schůzek nebo již samotných obchodů. Námitky od zákazníků nebo další překážky, které jsou součástí každého obchodu, nám mohou naši sebedůvěru srazit a začnou vznikat obavy. Sebedůvěra není daná. Lze naučit, budovat ji. A proto je důležité na ní pracovat.

Nejčastější obavou obchodního zástupce je strach z odmítnutí. „Co když se budu chtít sejít se zákazníkem a řekne NE? Co když budu představovat řešení a zákazník ho nebude chtít?“ NE prostě patří k naší profesi. A nejen k naší profesi, celkově k životu. Chcete pohoupat, podat dudlíček? Je potřeba se s tím smířit. 

Nicméně někdo se až tak bojí odmítnutí, že se raději nezeptá. Co mu to přinese? Vůbec nic. Jen ztratil šanci získat ANO. Zkuste se na to dívat jako krok ke zlepšení. I když dostanete NE, můžete se díky tomu připravit na novou námitku, kterou jste dostali a u dalšího zákazníka už to nemusí být NE, ale ANO. Nezapomeňte však, že nejlepší řešení námitek je jim předcházet, ale to už je jiný článek

Druhým nejčastějším strachem je obava ze selhání. „Co když něco udělám špatně? Co když nezvládnu získat zákazníka? Co když udělám špatné rozhodnutí? Každý neúspěch je příležitostí, jak se naučit něco nového. Pokud jednou selžu (a dávám si pravidelně sebereflexi) věřte, že podruhé tu samou chybu neudělám. Jak řekl Kobe Bryant: „Když víte, jaké to je selhat, tak vás za úspěchem žene odhodlání.“ 

„Nevím, co mě čeká. Neznám odpověď.“ Určitě je to něco, s čím jste se setkali a nejen jako obchodníci. I když máte strach z neznáma, z toho, že něco nebudete vědět… Myslete na to, že každý má svůj focus zaměřený na něco jiného a je naprosto přirozené, že nevíte všechno. Pokud něco nevíte nebo něčemu nerozumíte, tak se ptejte. Bez otázky odpověď nedostanete a nikam se posunete. Pokud neznáte odpověď ohledně vašeho nabízeného řešení, není nic jednoduššího, než to zjistit a zákazníkovi předat odpověď později. Kolikrát to i pomůže k vybudování lepšího vztahu a důvěry, když ukážeme, že jsme „jenom“ lidi. 

Hlavně pro začínající obchodníky nebo start v novém oboru je další obava, a to z nedostatku zkušeností. V tomto vám pomůže jediné, a to čerpání informací od ostatních. Pokud sám nedisponuji dostatkem zkušeností, tak čerpám informace od zkušenějších. Pokud nikoho takového ve svém okolí nemáte, nezoufejte. Můžete využívat knihy, články nebo sociální sítě, obzvláště LinkedIn, kde můžete každý den čerpat inspiraci i od kapacit ve vašem odvětví a třeba si s nimi sjednat schůzku. Na světě s největší pravděpodobností neexistuje problém, který by už před vámi někdo neřešil, úspěšně ho nevyřešil a nenapsal o něm knihu.

Nejsou to všechny obavy, které provázejí obchodníky v jejich práci, ale jedná se o ty nejčastější. Tento článek vznikl na základě průzkumu od 92 obchodníků, kteří se zúčastnili semináře o obavách, a tohle je výčet nejčastějších z nich. Pokud vám tu nějaká chybí a nevíte, jak z toho ven, tak si napište vaše obavy na papír a odpovězte si, co vám to přinese, pokud danou obavu překonáte. Pak bude větší šance, že na to přijdete. Nebo se můžete s našimi specialisty potkat na konzultaci či využít workshopu, který vám může také hodně pomoci. Můžete sdílet zkušenosti s dalšími obchodníky a trénovat své obchodní dovednosti.

Držím vám palce v budování sebedůvěry!

Honza Laibl

Sdílejte článek s přáteli

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Autor článku

Specialista na strategické vedení, obchodní strategie a zvyšování prodejů v týmu

Máte dotaz? Chcete s něčím poradit?

Jsme tu pro vás. Můžete nám zavolat nebo napsat e-mail a určitě to společně vyřešíme.

Články, které by vás mohly zajímat

Víte, že léto nemusí být nejslabším obchodním obdobím v roce? Víte, jak se argumentačně připravit na to, proč by měl ...
Syndrom vyhoření je výsledkem dlouhotrvajícího stresu, ztráty smyslu života, trvalého přetížení, chaosu a neuspořádaných vztahů. V dnešní uspěchané době orientované ...
Poptávka po zaměstnancích je opět na rekordní úrovni, a tak najít spolehlivého a pracovitého zaměstnance je nadlidský úkol. Kvalitní uchazeči ...

Každý může růst a s ním i jeho výsledky. Vyberte si, jak toho dosáhnete

Funkční tipy a návody od specialistů z oboru napasované přímo na váš konkrétní byznys. Proto je můžete aplikovat okamžitě.

Společně si definujeme cíle a strategii, která nám ukáže směr. Pomocí dílčích kroků je budeme plnit a v průběhu času vyhodnocovat.

Řešíme vaše konkrétní téma, na kterém se předem domluvíme a maximálně se na něj připravíme.

Online akce, které řeší aktuální témata se zajímavými hosty. Podívejte se i na předešlé.

Know how, které můžete čerpat postupně a kdykoliv se k němu vracet.

Tipy a návody pro obchod, vedení lidí a byznys.

Know how, které můžete čerpat postupně a kdykoliv se k němu vracet.

Tipy a návody pro obchod, vedení lidí a byznys.

Přihlaste se k odběru novinek a získejte navíc ZDARMA e-book na často kladenou otázku "Jak prodat i s vyšší cenou"

Každý týden se můžete těšit na rady a tipy ze světa obchodu a podnikání, které vás budou posouvat k lepším výsledkům. E-book je skvělým začátkem pro tvorbu prodejní strategie, ve které se zákazník nerozhoduje podle nejnižší ceny, ale na základě hodnoty, kterou on sám v produktu vidí.

Odeslaním formuláře se souhlasíte se zásadami zpracování osobních údajů.