...
Nejbližší workshop:
4 900 Kč
bez DPH

Máte dotaz? Chcete poradit?

Po–Pá: 8.00–19.00
Máte ve firmě toxického člověka? Jak ho odhalit?

Máte ve firmě toxického člověka? Jak ho odhalit?

Toxický člověk může mít mnoho podob. Některého objevíte hned, někdo se skrývá a maskuje. Čím dříve ho objevíte, tím lépe. Ať zamezíte možným škodám.
Toxický člověk může mít mnoho podob. Některého objevíte hned, někdo se skrývá a maskuje. Čím dříve ho objevíte, tím lépe. Ať zamezíte možným škodám.

Jednoho květnového odpoledne jsem přemítala u kávy o toxických lidech. Tento termín se v poslední době dostal hodně do povědomí a já při své práci na takové lidi narážím velice často. Ať už osobně či z vyprávění od klientů. Téma se hodně skloňuje i ve spojení s partnerskými vztahy. Jaká je však realita v pracovních vztazích? Jak moc mají lidé zkušenost s toxickými spolupracovníky v řadách kolegů, podřízených či nadřízených pracovníků?

Ze zvědavosti jsem si udělala na Twitteru malý průzkum mezi svými sledujícími. Z 219 hlasujících, celých 93 % lidí odpovědělo, že se s takovým člověkem v práci již setkalo. Někteří dokonce popisovali nehezké osobní zkušenosti. Byla jsem překvapená, jak moc toto téma veřejně rezonuje a jitří emoce.

Jak v práci poznáme toxického člověka?

Když dělám analýzy firemní kultury, narážím na dva základní druhy toxických lidí. Říkejme jim pro zjednodušení beránci a vlci.

Neřádí u vás vlk?

Toho hned poznáte. Jde o člověka, jehož přítomnost má negativní vliv na okolí, ve kterém se pohybuje. Jeho způsob jednání je zcela čitelný. V jeho chování bývají známky nadřazenosti, arogance a je to sólista, který se nikdy nezačlení do týmu. Viditelně škodí, intrikuje, ubližuje, donáší a někdy i psychicky vydírá. 

Zažila jsem v praxi takového vlka nejednou. Povětšinou to byli lidé na pozicích manažerů či team leaderů. Pokud vlci řídí tým, je to pro jeho členy velice náročné. Zažila jsem manažery, kteří počítali podřízeným počet návštěv na toaletách za den. Pak si je zvali na kobereček a tlačili na ně, aby se na WC vešli do určitého časového limitu a nechodili vícekrát než 2x denně. Zakazovali přes den svítit a v zimě topit v kancelářských prostorách. Jeden dokonce zaměstnancům, se kterými nebyl spokojen, umisťoval viditelně na pracovní stůl tzv. medvídka hanby, aby to každý viděl. 

I na “nevinné” beránky pozor

Jsou to lidé, jejichž chování je stejně toxické, ale chvíli trvá, než na to přijdete. Na první pohled totiž vypadají zcela nevinně. Můžete narazit rovnou na tři typy:

Beránek sympaťák umí člověka velice dobře zmást a rychle získat důvěru v kolektivu, protože je přátelský a usměvavý. Těží z důvěrných informací, které získá, a intrikuje.

Obětní beránek na sebe zase strhává pozornost tím, že si často stěžuje na nefér jednání od ostatních. Je věčně nespokojený, ukřivděný, negativní – prostě chudák. Dokáže velmi rychle zničit pracovní morálku celého týmu a náladu v kolektivu.

Šedá eminence je osoba na samostatné pozici, která byla na místo dosazena jen proto, aby se pohybovala mezi ostatními zaměstnanci, poslouchala dění, sbírala informace a předávala je vedení.

Máme toxického člověka ve firmě, co teď?

U beránků obecně používám výraz – kapka jedu ve studni. Jeden člověk vám dokáže zničit celý tým, oddělení i firmu. Nejhorší dilema u majitelů firem bývá, když přijdou na to, že toxickým člověkem je jeden z jejich výkonnostně nejlepších lidí. A to bohužel není vůbec výjimečné. Pak je na misce vah, zda převáží touha po zisku či racionální úvaha, která zhodnotí rizika setrvání daného člověka ve společnosti. 

Z pozice nadřízeného rozhodně doporučuji získat co nejvíce informací z okolí, s daným člověkem promluvit a vyhodnotit, zda jde o chování vědomé či ne. Pokud ano, takový člověk nemá ve firmě své místo, jelikož náprava je v podstatě nemožná.

Pro kolegy a podřízené toxického člověka je kontakt s takovou osobou vždy velmi negativním faktorem a jedním z hlavních příčin vysoké fluktuace ve firmách.

Někdy je to opravdu těžké identifikovat takové lidi. Proto v některých případech rovnou vstupuji do firem a hledám, kde je na pracovišti problém. Ne vždy tam hned ale musí řádit vlk nebo beránek. 

Často se na mě firmy obracejí v situaci, kdy chtějí stmelit lidi, zamezit bojům mezi dvěma obchodními týmy, zbavit se chaosu na pracovišti, když firma rychle vyroste, předat vizi a hodnoty do týmu, aby je všichni následovali, nebo třeba když chce majitel firmy předat svou firmu a vybírá mezi třemi kandidáty. Situací je nespočet a ráda pomůžu právě v té vaší. Klidně se na mě obraťte a domluvte si konzultaci.

Přeji vám zdravé pracovní vztahy bez narušitelů

Anna Tvrzníková

Sdílejte článek s přáteli

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Autor článku

Specialista na mezilidskou komunikaci, firemní kulturu a obchod

Máte dotaz? Chcete s něčím poradit?

Jsme tu pro vás. Můžete nám zavolat nebo napsat e-mail a určitě to společně vyřešíme.

Články, které by vás mohly zajímat

Založil jsem podnikatelský inkubátor, ve kterém jsem pomáhal nadšencům nejrůznějších byznys nápadů s jejich realizací a správným nasměrováním, aby byl ...
Další díl #janicnechci se zaměřil na hledání potřeb a naslouchání požadavků jak z pohledu obchodníků u zákazníků, tak z pohledu ...
Dnes jsem se zaměřil na budování týmu. Co je nejdůležitější a čemu se naopak vyvarovat? Vybudování nového týmu nebo rozšíření ...

Každý může růst a s ním i jeho výsledky. Vyberte si, jak toho dosáhnete

Funkční tipy a návody od specialistů z oboru napasované přímo na váš konkrétní byznys. Proto je můžete aplikovat okamžitě.

Společně si definujeme cíle a strategii, která nám ukáže směr. Pomocí dílčích kroků je budeme plnit a v průběhu času vyhodnocovat.

Řešíme vaše konkrétní téma, na kterém se předem domluvíme a maximálně se na něj připravíme.

Online akce, které řeší aktuální témata se zajímavými hosty. Podívejte se i na předešlé.

Know how, které můžete čerpat postupně a kdykoliv se k němu vracet.

Tipy a návody pro obchod, vedení lidí a byznys.

Know how, které můžete čerpat postupně a kdykoliv se k němu vracet.

Tipy a návody pro obchod, vedení lidí a byznys.

Přihlaste se k odběru novinek a získejte navíc ZDARMA e-book na často kladenou otázku "Jak prodat i s vyšší cenou"

Každý týden se můžete těšit na rady a tipy ze světa obchodu a podnikání, které vás budou posouvat k lepším výsledkům. E-book je skvělým začátkem pro tvorbu prodejní strategie, ve které se zákazník nerozhoduje podle nejnižší ceny, ale na základě hodnoty, kterou on sám v produktu vidí.

Odeslaním formuláře se souhlasíte se zásadami zpracování osobních údajů.