...
⏰ Poslední šance

Máte dotaz? Chcete poradit?

Jsme online

Po–Pá: 8.00–19.00
Jak neřídit firmu strachem ale odvahou

Jak neřídit firmu strachem ale odvahou

Zda firma má nebo nemá progres ovlivňuje náš leadership a jeho využívání. Zjistěte, jak správně řídit firmu, abyste se vyhnuli problémům a nestagnovali.
Zda firma má nebo nemá progres ovlivňuje náš leadership a jeho využívání. Zjistěte, jak správně řídit firmu, abyste se vyhnuli problémům a nestagnovali.

Majitelé a manažeři, napadla vás někdy myšlenka, jestli nejste limitem růstu vaší firmy? Pokud ještě ne, tak možná po přečtení tohoto článku nad tím zapřemýšlíte. Sám vždy vzpomínám na své začátky řízení v mých firmách, když za mnou chodí majitelé s problémem ohledně stagnace firmy. Mám s tím bohatou zkušenost. Jádrem problému často nebývá to, jaký je náš styl leadershipu, ale v tom, co mě limituje ho plně používat.

A s tím souvisí jedna zásadní otázka: “Co nám vlastnictví firmy dává?” Zastavte se a napište si to na papír nebo do dokumentu v počítači. Možná vám vlastnictví přináší dělat věci svým způsobem. Možná to je svoboda. Mohu se rozhodnout, co v daném čase budu dělat nebo jak s ním naložím. Nebo je to zdroj dobrého příjmu, poznání nových kamarádů a obchodních partnerů. Možná to je zábava, či nezávislost… Každý to budeme mít trochu jinak, ale doporučuji si to dát na papír.  

Pak si položte druhou otázku: “Co by se stalo, kdybych o firmu přišel?” A nesnažte se opíjet rohlíkem, typu: “Nic by se nestalo”, “Vybudoval bych jinou” a tak podobně. Pokud byste opravdu o firmu přišli, tak ať chcete nebo ne, potkáte se s jedním ze základních strachů, kterými jsou:

➡️ Vyloučení – Možná již nebudu součástí určité společenské skupiny a ztratím své místo mezi vyvolenými.

➡️ Selhání – Budu vypadat jako loser, někdo neschopný a bezcenný.

➡️ Odmítnutí – Odmítnou mě mí blízcí, rodina, manželka nebo manžel, kamarádi…

➡️ Nepřežití – Přišel bych o veškerý zdroj příjmů a mohl bych skončit na ulici ba i hůře

➡️ Ztráta síly – Upadl bych do hlubokých depresí, ze kterých by bylo velmi obtížné se opět vrátit do své síly.

➡️ Konflikt – Možná bych musel začít řešit celou řadu nepříjemných konfliktů se svými obchodním partnery nebo dokonce by mě potkaly soudní spory.

➡️ Podmanění – Možná bych se musel vrátit zpět do práce, kde bych musel dělat to, co se mě nakáže a neměl bych jinou volbu.

Co se skrývá za těmito slovy?

Říkáte si: “Nic z toho se mě netýká. Jsem silná osobnost a je to jeden z důvodů, proč také podnikám.” Věřte, vše výše uvedené příklady se dějí na nevědomé úrovni, ale přesně toto popisují majitelé na konzultacích, kteří podobnou situací prošli.

Jaký to má praktický dopad na řízení firmy?

Uvedu vám to na příkladu. Provádím mikromanagement. Zasahuji do řízení svých manažerů a úkoluji jejich podřízené napřímo. To vede k tomu, že beru lidem kompetence, na základě toho mi nedávají žádnou přidanou hodnotu a budu na to sám. Zkrátka vede to lidi do pasivity

Nebo

Kontroluji velmi podrobně obchodní a finanční čísla a při každé negativní změně okamžitě zasahuji do chodu firmy. Tím ztrácím čas pitváním detailů a vede to k nepromyšleným krokům. Díky korekcím lidé ve firmě neví, co se děje a kam to spěje či kam směřujeme . 

Nebo

Nepředávám kompetence na své manažery. Neustále za mnou chodí pro schválení jejich rozhodnutí. Třeba zda mají dobře zpracovanou nabídku pro zákazníka, nebo zda mohou nakoupit určité vybavení nebo věci do kanceláře. To vede k jedinému. Jako majitelé se nezabýváme projekty, které firmu posunou v obratu, zisku nebo tržním podílu…

Těch příkladů je celá řada a určitě, když se objektivně podívate sami na sebe, tak nějaké najdete.

Fakticky jsou pouze 3 způsoby řízení firmy:

➡️ z pohledu strachu, že o ní mohu přijít;

➡️ z pohledu pomsty, kdy to chci někomu na trhu natřít, nebo ho koupit;

➡️ z pohledu lásky.

První dva způsoby jsou založené na boji, u kterých není šance na vítězství. Každý boj je dříve či později předem odsouzen k nezdaru. U třetího způsobu řízení je to naopak. Zde řízení firmy vyžaduje osobní odvahu, statečnost, být sám k sobě upřímný a ochoten se změnit a dělat věci prospěšné nejen pro sebe, ale pro své okolí, lidi ve firmě a celou společnost.

Jak se dostat do třetího způsobu řízení? 

  1. Uvědomit si, jaká obava mě čeká při ztrátě firmy.
  2. Připustit si, že tomu tak je.
  3. Popsat si velmi precizně, jaký to má dopad na řízení firmy a jak tím firmu brzdím.
  4. Začít tento přístup postupně měnit. A to méně kontroly, více předávání odpovědnosti, mít jasnou vizi, delegovat celou řadu nepodstatných činností apod.

Na základě tohoto výstupu se můžete těšit na uvolněné ruce pro strategické činnosti a hlavně nebudete na řízení firmy sami. Uvidíte, že pak půjde všechno s větší lehkostí. To je i jeden z důvodů, proč nás firmy oslovují a spolupracujeme dlouhodobě. Nejen, že pomáháme majitelům lépe strategicky řídit firmu, ale revidujeme procesy, vedení lidí, i jednotlivé týmy, se kterými pracujeme na jejich dovednostech a vyšších obchodních výsledcích. 

Ať se vám daří a jste zdraví 

Libor Zinkaizl

Sdílejte článek s přáteli

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Autor článku

Specialista na strategické řízení, rozvoj leadershipu a time management

Máte dotaz? Chcete s něčím poradit?

Jsme tu pro vás. Můžete nám zavolat nebo napsat e-mail a určitě to společně vyřešíme.

Články, které by vás mohly zajímat

Leadeři a strategie, strategie a leadeři. Dvě spojené nádoby, které by měly společně fungovat v perfektní balanci, protože vedou firmu ...
Firma není jednotlivec, a proto je potřeba zakročit, pokud si týmy nebo oddělení mezi sebou nepředávají informace. A proč nepálit ...
Situace na trhu je teď hodně různorodá a pro některé firmy nebude jiná možnost než se spojit s jinou firmou, ...

Každý může růst a s ním i jeho výsledky. Vyberte si, jak toho dosáhnete

Funkční tipy a návody od specialistů z oboru napasované přímo na váš konkrétní byznys. Proto je můžete aplikovat okamžitě.

Společně si definujeme cíle a strategii, která nám ukáže směr. Pomocí dílčích kroků je budeme plnit a v průběhu času vyhodnocovat.

Řešíme vaše konkrétní téma, na kterém se předem domluvíme a maximálně se na něj připravíme.

Online akce, které řeší aktuální témata se zajímavými hosty. Podívejte se i na předešlé.

Know how, které můžete čerpat postupně a kdykoliv se k němu vracet.

Tipy a návody pro obchod, vedení lidí a byznys.

Know how, které můžete čerpat postupně a kdykoliv se k němu vracet.

Tipy a návody pro obchod, vedení lidí a byznys.

Přihlaste se k odběru novinek a získejte navíc ZDARMA e-book na často kladenou otázku "Jak prodat i s vyšší cenou"

Každý týden se můžete těšit na rady a tipy ze světa obchodu a podnikání, které vás budou posouvat k lepším výsledkům. E-book je skvělým začátkem pro tvorbu prodejní strategie, ve které se zákazník nerozhoduje podle nejnižší ceny, ale na základě hodnoty, kterou on sám v produktu vidí.

Odeslaním formuláře se souhlasíte se zásadami zpracování osobních údajů.

Ještě než odejdete...

Připojte se k dalším 5958 majitelům firem, manažerům a obchodníkům, kteří odebírají naše novinky a tipy pro obchod a podnikání a posouvají je na novou úroveň.