...
🎁 TIP na dárek

Máte dotaz? Chcete poradit?

Jsme online

Po–Pá: 8.00–19.00
Jak mohou jednoduché procesy zachránit firmu a ukončit boje mezi týmy?

Jak mohou jednoduché procesy zachránit firmu a ukončit boje mezi týmy?

Firma není jednotlivec. Jak se zbavit toxického prostředí ve firmě, jak si mají předávat informace týmy a proč nepálit mosty, když někdo odchází z firmy.
Firma není jednotlivec. Jak se zbavit toxického prostředí ve firmě, jak si mají předávat informace týmy a proč nepálit mosty, když někdo odchází z firmy.

Firma není jednotlivec, a proto je potřeba zakročit, pokud si týmy nebo oddělení mezi sebou nepředávají informace. A proč nepálit mosty, když vám někdo odchází z firmy. Tak o tom byl další díl podcastu #janicnechci. Nově jsme z podcastu udělali i článek, takže kdo neholduje videu či audiu, čtěte níže.

Další otázky do #janicnechci pokládejte zde: https://bit.ly/dotazy-janicnechci

Nebo si pusťte pořad na podcastových platformách – Apple Podcast a Spotify

To, že firmu tvoří lidé, mi asi rozporovat nebudete. Pokud ale jednotlivec nebude dobře kooperovat s druhým, jeden tým nebude kooperovat s dalším, oddělení s dalším oddělením,.. bude zbytečně docházet ke zdlouhavým procesům, možná i destruktivním, a firma nebude fungovat jako správný organismus. Nemyslím si, že byste to právě vy nevěděli, ale občas narazím ve firmě na toxické prostředí a nikdo s tím nic nedělá. Přijde mi, jako by čekali na zázrak.

Jak přinést výsledky a dobré vztahy do firmy 

Občas narazíme na to, že nás někdo osloví a řekne: “já potřebuji posunout tohoto obchodníka”, nebo přijde sám obchodník a chce workshop obchodních dovedností. Což je hrozně super, ale vlastně strašně málo. Jednotlivec se sice posune, ale teď si představte, že by se takto posunuli všichni obchodníci nebo celý tým ve firmě. Jaký myslíte, že by to mělo dopad na výsledky firmy? 

V čem vidíme velkou přidanou hodnotu, tak to není pouze o tom jednom dni například zmíněného workshopu, kdy načerpají nové znalosti a potrénují své dovednosti. Ale i dlouho poté obchodníci spolu sdílejí myšlenky, kooperují nad různými situacemi, více je to stmeluje a má to úplně jinou dynamiku a dopad na výsledky

Stejně tak je dobré k tomu přistoupit i v rámci oddělení. Nespočítal bych už ani, kolikrát proti sobě oddělení šly. Byly rádi, když někdo udělal chybu, ale pak byly překvapený, že jim musely vzít člověka, protože na něj nebyly peníze. 

TIP: Udělejte si hodnotící pohovory místo HR vy – manažeři, ředitelé, majitelé. Sedněte si s lidmi, zjistěte, jaké mají očekávání od vás, řekněte, co naopak čekáte vy, nebo jestli je něco na práci neštve. Divili byste se, co všechno zjistíte. Ale co je super, tak díky tomu můžete zachránit odchod klíčových lidí. 

Jak co nejlépe propojit týmy ve firmě?

“Ahoj Honzo, máme tým obchodní, produktový, marketingový a board firmy. Některé týmy si bohužel nepředávají informace správně. Jak nás co nejlépe propojit?”

Na propojení týmů se dívám ze dvou úhlů. Jednak z hardového, praktického a pak z mentálního, postojového. Hardová část je jak jsou nastavená pravidla hry a rámec fungování. Je super, pokud máte nastavené procesy. Zádrhel je pak v tom, pokud je všichni “nosíte” jen v hlavě a není to nikde “hozené” na papír. Pokud to máte například v nějakém systému jako workflow, tak už tím minimalizujete lidskou chybu na předávání informací. 

Skvělým nástrojem k odřízení komunikace napříč firmou je projektový nástroj.  My používáme Freelo, ve kterém si děláme checklisty, které nám suplují procesy (najdete tam i naši šablonu na onboarding nováčka). Nemuseli jsme tak zavádět velký a složitý software. Je to jednoduchý nástroj, kterému u nás každý rozumí a jediné, co jsme tvořili, byl systém komunikace, kompetence, vedení úkolů a předávání informací.  

V mentální nebo postojové části je důležité si uvědomit, že je potřeba ke každému přistupovat individuálně podle jednotlivých osobností. To je třeba jedna z věcí, na kterou se zaměřujeme na workshopu Jak motivovat každého v týmu, protože někdo můžete být více analytický a hodně mu půjde o čísla, o fakta, někdo potřebuje opačný přístup.

Už jsem několikrát narazil i na to, že lidé nekomunikovali schválně a zamlčovali informace, aby uškodili ostatním. V těchto případech se jedná o jednotlivce, kteří to blokují a stahují ostatní, aby bojkotovali jakékoliv snažení a zlepšení. O tom psala skvělý článek naše specialistka Anička TvrzníkováJak objevit toxické lidi ve firmě

Když to ukážu na našem případu – přijde poptávka. Tím se spouští work flow v systému. Automaticky se nám informace propíše do CRM, vytvoří to obchodní případ, podle pravidel nastaví parametry a kvalifikace. Vybraný obchodník musí reagovat zákazníkovi do nějaké doby, pokud se tak nestane přijde upozornění. Víme z jakých marketingových kampaní zákazník přišel, a pokud ne, tak to obchodník zjistí a předává informaci na marketing, a tak dál. Tím se snažíme minimalizovat lidskou chybu a posouvat věci kupředu. Neříkám, že se chyby už nedějí, ale snažíme si je eliminovat. Návod na jednoduchý obchodní proces ukazoval i náš specialista Eduard Hlava v článku Jak jednoduché procesy zvednou výsledky v týmu.

TIP: Doporučuji pracovat s lidmi skrze kouče, manažerského psychologa nebo pomocí psychohygieny. Na kouče se zapomíná, ale já sám na něj nedám dopustit. Takto jsem se vlastně dostal k našemu specialistovi Liborovi Zinkaizlovi. Osobně mi to pomáhá, pomáhalo a pomáhat bude, protože si potřebujete s někým vyměnit názory a nacházet nové cesty.

Jak efektivně zvážit nabídku na změnu pozice nebo firmy

“Zdravím Honzo, jak efektivně zvážit změnu pozice nebo firmy, když mám na stole reálnou nabídku o změně platu, a reálnou nabídku z jiné společnosti. Ale nechci jít jen po penězích.” 

Pokud na sobě pracujete a vidí to i široké okolí, tak se vám budou objevovat nabídky na práci. Pokud to budete zvažovat tak:

  1. Uvědomte si, kde teď momentálně pracujete a jestli to je místo, kde chcete být. Dejte si na to čas a pokud dojdete k závěru, že tam být nechcete, tak se zamyslete, co by se mělo změnit, abyste ve firmě zůstali. 
  2. Pokud to nejste schopni popsat, tak asi dává smysl, abyste udělali změnu
  3. Ale pokud zvládnete dát dohromady, co by se mělo změnit, aby pro vás bylo akceptovatelné zůstat, tak byste měli jít za svým nadřízeným a otevřeně to s ním probrat. Pokud to je firma, která to je ochotná přijmout, bude s vámi diskutovat a budete chtít společně najít řešení. A to buď najdete a pokračujete nebo ne.

Když vidíte novou nabídku na stole, tak nezapomeňte na přísloví:

“Když ptáčka lapají, dobře mu zpívají.” 

Jak poznat jestli mi firma nebo náborář nelže?

V dnešní době můžete pomalu každou firmu svléknout do naha. Mrkněte se na jejich recenze, jak na ně reagují, jestli máte možnost se spojit s nějakým zákazníkem, tak se zeptejte, jak firma funguje, jak jsou s nimi spokojení. Spojte se se zaměstnanci na LinkedInu a pobavte se s nimi, že zvažujete tuto práci a jak se mu tam pracuje. Zkrátka si zjistit informace i odjinud než jen od toho, kdo vám firmu “prodává”. A pokud s vámi rezonují hodnoty, která firma nabízí, ověřte si je. Když vám například HR tvrdí: “Mezi našimi hodnotami je spolupráce”, tak se zeptejte, jak se tato hodnota projevuje a jak to pocítíte. Pohovor jak ze strany HR, tak ze strany obchodníka jsme řešili s naší specialistkou Renátou Miltovou v rozhovoru Jak na pohovor na pozici obchodníka.

Jak si udržet klíčové lidi ve firmě 

První věcí je si zjistit, zda to je doopravdy klíčový člověk. Pokud s ním máte dobrý vztah, tak by vám neměl zdrhnout za zády. Pokud to udělá, něco to o vašem vztahu naznačuje. Druhou věcí je, jak se k němu stavěla firma. Dostal support, vzdělávání jaké vyžadoval, nebo ho nevyžadoval, ale měl ho dostat, zda měl dostatek volného prostoru a know how atd.? 

Pokud tam všechno toto máte a člověk i přes to odchází, tak se budete muset smířit s tím, že občas lidé odcházejí. Pusťte ho a nepalte most. Několikrát se mi stalo, že se člověk vrátil. Vytvořili jsme nový projekt, kam to dávalo smysl, nebo se chtěl vrátit do firmy. A to je přece hezké. 

TIP: Zkuste ustát emoce, pokud se s vámi někdo rozloučí, ať se můžete potkat někdy do budoucna a třeba znovu navázat spolupráci. Klíčovým lidem dejte péči a podporu. Pokud dlouho nic nezažili, dopřejte jim nový impuls, přístup k práci nebo zapracujte na jejich dovednostech. Rádi pro vás připravíme workshop nebo sérii aktivit na míru.

Přeji Vám úspěšné obchody

Honza Laibl

Sdílejte článek s přáteli

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Autor článku

Specialista na strategické vedení, obchodní strategie a zvyšování prodejů v týmu

Máte dotaz? Chcete s něčím poradit?

Jsme tu pro vás. Můžete nám zavolat nebo napsat e-mail a určitě to společně vyřešíme.

Články, které by vás mohly zajímat

Leadeři a strategie, strategie a leadeři. Dvě spojené nádoby, které by měly společně fungovat v perfektní balanci, protože vedou firmu ...
6 tipů, které vám pomohou vytvořit a udržet schopný prodejní tým. Pomáhají i se znovu nakopnutím týmu a zvýšit obchodní výsledky v týmu.
Situace na trhu je teď hodně různorodá a pro některé firmy nebude jiná možnost než se spojit s jinou firmou, ...

Každý může růst a s ním i jeho výsledky. Vyberte si, jak toho dosáhnete

Funkční tipy a návody od specialistů z oboru napasované přímo na váš konkrétní byznys. Proto je můžete aplikovat okamžitě.

Společně si definujeme cíle a strategii, která nám ukáže směr. Pomocí dílčích kroků je budeme plnit a v průběhu času vyhodnocovat.

Řešíme vaše konkrétní téma, na kterém se předem domluvíme a maximálně se na něj připravíme.

Online akce, které řeší aktuální témata se zajímavými hosty. Podívejte se i na předešlé.

Know how, které můžete čerpat postupně a kdykoliv se k němu vracet.

Tipy a návody pro obchod, vedení lidí a byznys.

Know how, které můžete čerpat postupně a kdykoliv se k němu vracet.

Tipy a návody pro obchod, vedení lidí a byznys.

Přihlaste se k odběru novinek a získejte navíc ZDARMA e-book na často kladenou otázku "Jak prodat i s vyšší cenou"

Každý týden se můžete těšit na rady a tipy ze světa obchodu a podnikání, které vás budou posouvat k lepším výsledkům. E-book je skvělým začátkem pro tvorbu prodejní strategie, ve které se zákazník nerozhoduje podle nejnižší ceny, ale na základě hodnoty, kterou on sám v produktu vidí.

Odeslaním formuláře se souhlasíte se zásadami zpracování osobních údajů.

Ještě než odejdete...

Připojte se k dalším 5958 majitelům firem, manažerům a obchodníkům, kteří odebírají naše novinky a tipy pro obchod a podnikání a posouvají je na novou úroveň.