...
⏰ Poslední šance

Máte dotaz? Chcete poradit?

Po–Pá: 8.00–19.00
Co znamená „domluvení schůzky“?

Co znamená „domluvení schůzky“?

Pokud potřebujete nové zákazníky, tak jednou z nejrychlejších možností je vzít telefon, domluvit si schůzku a zákazníka získat. Překážka však nastává v několika otázkách: Jak to mám udělat, abych volaného neotravoval? Co když mě nevyslechne? Jak se mám odlišit od ostatních? Mně pořád někdo volá a já nechci patřit k těmto „otravům“, jak mám tedy zavolat? Já bych se asi nesešel, co mu mám vůbec říct? Všechny tyto otázky většinou vycházejí ze strachu a obav obchodníka, který se zdráhá zavolat. Výsledkem je, že volá s nechutí nebo nevolá vůbec.
Pokud potřebujete nové zákazníky, tak jednou z nejrychlejších možností je vzít telefon, domluvit si schůzku a zákazníka získat. Překážka však nastává v několika otázkách: Jak to mám udělat, abych volaného neotravoval? Co když mě nevyslechne? Jak se mám odlišit od ostatních? Mně pořád někdo volá a já nechci patřit k těmto „otravům“, jak mám tedy zavolat? Já bych se asi nesešel, co mu mám vůbec říct? Všechny tyto otázky většinou vycházejí ze strachu a obav obchodníka, který se zdráhá zavolat. Výsledkem je, že volá s nechutí nebo nevolá vůbec.

Víte, co prodáváte?

V první řadě si musíte ujasnit, jak moc „věříte“ vašemu produktu nebo službě. Pochopte, že tohle je nezbytné pro další činnost obchodníka obecně, nikoliv jen pro telefonování. Pokud vám nějaký ten červíček vrtá hlavou – vyžeňte ho! Sedněte si s někým, ke komu máte důvěru a své obavy mu otevřeně sdělte. Nebuďte pokrytci a snažte se vše vyřešit, než vás to sežere. Pokud to nevyřešíte, najděte si jiné produkty nebo služby, které budete prodávat.

Pokud už víte, že to co prodáváte, přináší hodnotu zákazníkům, máte ohromný náskok před ostatními, kteří si tím pořád nejsou jistí. Není třeba mít doma malý oltář a denně se k vašim produktům modlit. Stačí, že jste plně pochopili filozofii, kterou vaše služby nebo produkty naplňují.

Překonání strachu „otravuju“

Každý zákazník má dva druhy potřeb. Potřeby, které si uvědomuje a potřeby, které si neuvědomuje. Ty, které si uvědomuje, zřejmě už nějak vyřešil – sám se podíval po nabídce. Pokud však získáváte nové zákazníky proaktivně (akvizujete), tak se budete spíše potkávat se zákazníky, kteří si svou potřebu neuvědomují. A na vás je tu potřebu najít, vyvolat a pak vyřešit vaším produktem nebo službou.

Představme si, že prodáváte úrazové pojištění. Zákazník, kterému jste nezavolali, žádné nemá. A přitom je na něm závislá celá rodina. Tento produkt zajistí jemu a rodině především klid, kdyby se mu něco stalo. Takový zákazník si může myslet například:

  1. Vůbec netuší, že něco takového existuje – je na vás mu o tom povědět
  2. Ví, že něco takového existuje, ale neměl čas se tomu moc věnovat – je na vás udělat z toho prioritu
  3. Myslí si, že to má vyřešené jiným produktem. Např. že dostane nemocenskou – je na vás ukázat mu, že nedostane ani třetinu svých příjmů, a tím pádem svou potřebu vyřešenou nemá
  4. Říká si, že se mu nic nestane, je opatrný – je na vás ukázat mu, že nevíme co ostatní, takže „co když stane?“

Takto lze analogicky převést jakýkoliv produkt nebo službu. Co je tedy otravování? Otravování je systematické nabízení něčeho, co zákazník vůbec nepotřebuje – tedy neexistuje potřeba. Naopak obchodník, který ukáže zákazníkovi jeho potřeby, které si dříve neuvědomoval a pokud je opravdu má – to je šampión obchodu.

Který zákazník na tom bude lépe? Ten, který váš produkt bude mít nebo ten který ho mít nebude?

Buďte originální. Buďte normální.

Tento paradox je největším nešvarem při telefonování. Obchodník se do telefonu snaží změnit svou formu komunikace. Proboha proč? Pokud nechcete zapínat autopilota zákazníka s názvem „volá call centrum! Nic nekoupím!“. Neměňte svou formu komunikace a nepoužívejte výrazy typu:

  1. „Krásný dobrý den, paní Nováková, to jsem rád, že vás slyším, to je úžasné…“ – raději použijte „Honza Laibl, dobrý den, pane Nováku našel jsem si vaší firmu na internetu, že se zabýváte autoservisem, je to pořád aktuální?“
  2. „Neruším vás, máte na mě minutku?“ – pokud čas nemá, tak vám to řekne a domluvíte se na jindy, zbytečně touto otázkou „zavíráte“ vnímání zákazníka
  3. „Já vám volám ze společnosti GOGO, naše společnost vlastní půl světa a jsme nejchytřejší na světě. Už od roku 23 před naším letopočtem jsme na trhu a nabízíme skvělé spodní prádlo.“ – raději použijte „Napadlo mě, že bychom mohli navázat spolupráci, já se zabývám získáváním nových zákazníků, můžu se zeptat, zda hledáte nové zákazníky?“
  4. „Chacha chi chi, to je úplně úžasné, cha cha chi chi…“ – přehnané „usmívání“ do telefonu může být velkou překážkou, a to právě proto že si vás zákazník spojí s operátorem nějakého call centra. Raději buďte profesionální a „úsměv“ rozdávejte s rozumem.

Nezajímá je váš produkt. Zajímá je, co získají.

Telefonování má svůj význam nejen jako domluvení schůzky, ale také jako domluvení schůzky tam, kde mohu prodat. Myslím tím to, že bych nechtěl jezdit na schůzky, kde bude zákazník nepříjemný a hlavně nebude mít potřebu. Telefonováním vlastně kvalifikujte, ke komu pojedete nebo ne.

Pokud si přečtete článek Zvyšování nákupní chutě, lépe pak sestavíte benefity a užitky pro zákazníka, které vaše služba nebo produkt přinášejí.

Špatně: „Zabýváme se reklamou na internetu, mám pro vás nabídku těchto reklam.“ (zákazník nepotřebuje reklamu, potřebuje zákazníky)

Dobře: „Zabýváme se získáváním zákazníkům, hledáte nové zákazníky?“

Špatně: „Můžu pro vás sjednat pojištění a vytvořit finanční plán.“ (to si zákazníci přejí pod stromeček každý rok)

Dobře: „Mám nástroje, které vám pomohou uspořit na daních státu, a díky tomu vám zbude více peněz před srážkou ze mzdy, kterou dostáváte. Hledáte tedy další způsob, jak nedávat státu více peněz, než musíte?“

Je mi jasné, že můžete namítat, že zákazníci do telefonu občas lžou a odpovídají nesmyslně. A tady je lék: ptejte se na detaily. Tedy: „ne, nehledám další způsob jak mít větší mzdu“ a reakce „Aha a můžu se vás zeptat, proč ne?“. Hrajete čistou hru na zákazníka? Chcete mu opravdu pomoci? Nebojte se ptát na detaily.

Neprodávejte. Domluvte si schůzku.

Při domlouvání schůzek nikdy, opravdu nikdy neprodávejte váš produkt nebo službu. Není na to dostatek času, nemáte možnost navázat osobní vztah, a to snižuje vaši úspěšnost prodeje. Prodávat po telefonu dovedou jen opravdoví experti na telefonní komunikaci.

To, co prodávejte, je myšlenka schůzky a sebe jako profesionála.

Pošlete mi to do mailu! Nebo překonání asistentky.

To vám tady na blogu neprozradím. Domluvte si konzultaci, kde to můžete konkrétně probrat s Jakubem Zamazalem nebo Petrem Bernadičem.

Spočítejte si to.

Vadí vám negativní odpovědi? I ty vám vydělávají peníze.

Příklad: Vytočím 10 čísel. 7 mi řekne NE. 3 se budou chtít potkat. U jednoho prodáte. A to vám vydělá např. 3000 Kč (případně přepočtená hodinová mzda).

Opravdu vám prodej vydělal 3000 Kč? Nikoliv. Celý proces, který vedl k prodeji vám vydělal. Nejste placeni za výdělek, ale za aktivitu, která k němu vede. Musíte slyšet 7 NE a 3 ANO, abyste si vydělali.

To znamená, že každý telefonát, který uděláte, vám vydělal 3000/10= 300 Kč. Takže až bude někdo do telefonu nepříjemný, udělejte si čárku a řekněte si „díky ti za tři stovky!“

Přeji vám úspěšné obchody

Honza Laibl

Sdílejte článek s přáteli

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Autor článku

Specialista na strategické vedení, obchodní strategie a zvyšování prodejů v týmu

Máte dotaz? Chcete s něčím poradit?

Jsme tu pro vás. Můžete nám zavolat nebo napsat e-mail a určitě to společně vyřešíme.

Články, které by vás mohly zajímat

Co je vlastně VPC, neboli Value proposition canvas? K čemu je dobrý? Proč se využívá a proč je důležité mít ...
Motivace zaměstnanců a obchodních týmů by neměla být jen o penězích. Jsou 3 motivy, které jsou více motivační než peníze. O jaké motivy jde?
Všichni známe důležitost referencí. Většina z nás si domyslí k čemu slouží, proč jich je dobré mít co nejvíc a proč ...

Každý může růst a s ním i jeho výsledky. Vyberte si, jak toho dosáhnete

Funkční tipy a návody od specialistů z oboru napasované přímo na váš konkrétní byznys. Proto je můžete aplikovat okamžitě.

Společně si definujeme cíle a strategii, která nám ukáže směr. Pomocí dílčích kroků je budeme plnit a v průběhu času vyhodnocovat.

Řešíme vaše konkrétní téma, na kterém se předem domluvíme a maximálně se na něj připravíme.

Online akce, které řeší aktuální témata se zajímavými hosty. Podívejte se i na předešlé.

Know how, které můžete čerpat postupně a kdykoliv se k němu vracet.

Tipy a návody pro obchod, vedení lidí a byznys.

Know how, které můžete čerpat postupně a kdykoliv se k němu vracet.

Tipy a návody pro obchod, vedení lidí a byznys.

Přihlaste se k odběru novinek a získejte navíc ZDARMA e-book na často kladenou otázku "Jak prodat i s vyšší cenou"

Každý týden se můžete těšit na rady a tipy ze světa obchodu a podnikání, které vás budou posouvat k lepším výsledkům. E-book je skvělým začátkem pro tvorbu prodejní strategie, ve které se zákazník nerozhoduje podle nejnižší ceny, ale na základě hodnoty, kterou on sám v produktu vidí.

Odeslaním formuláře se souhlasíte se zásadami zpracování osobních údajů.

Ještě než odejdete...

Připojte se k dalším 5958 majitelům firem, manažerům a obchodníkům, kteří odebírají naše novinky a tipy pro obchod a podnikání a posouvají je na novou úroveň.